Monday, August 9, 2010

Antara pemancing dan pemburu



Pemburu dan pemancing... mereka sama saje... yg mne dua2 mencari hasil... kalau besar hasilnya... besar lah senyuman yg terhasil... kalau tgn kosong pulangan nya... maka hampa lah dlm senyuman... Pemburu mencari haiwan darat manakala pemancing mencari hidupan air.... itu la perbezaan yg ada pada dua kelompok ni... Dua2 jugak sgt merbahaya kalau dah jd "addict"... ye ar... smpai lupa ank bini... lupa tggjawab... smpai tinggal solat dan lain2... belum lgi tggungjwb untuk rukun tetangga... yg ujung2 minggu ade kenduri khwin bagai2 tu... hmmm....


Tp kt Malaysia ni... pemancing lagi dpt iktiraf berbanding pemburu... ade je GP joran... pertandingan memancing yg menawarkan ribu2 ringgit... ade ke kt Malaysia ni Pertandingan memburu? hmmm... x prnah dgr lg...




Apa yg aku nk smpaikan apa sebenarnya kaitan antara pemburu ngn pemancing? ye.... kedua2 kelompok manusia ini kita boleh terapkan dalam hidup kita...


Pemburu... adalah seorg yg mencari satu2 binatang 2... bila dapat ataw nmpak je... dia rileks2 dulu... dia aim... bila dah betol2.... BAMMM!!!!... kene lah binatang 2... maka dapatlah habuannya....


Pemancing... adalah org yg meletak joran nya di tebing dan menenggelamkan umpan... umpan menarik untuk mendapatkan habuan yg menarik.... bila dah ade ikan ngap... makanya... ZZAAAASSSS!!! disentap dan menggeletiklah ikan yg sangkut kt mata kail....


Dalam hidup kita, ada masa kita kne jadi pemancing... ada masa kita kne jadi pemburu...


Peluang dan kasih sayang xkn datang pd kita.... jadinya... kita kene cari peluang dan kasih sayang 2.. kita umpan lah macam mana pn... yg dtg bukan peluang atau kasih sayang... tp musibah!.... jd... dlm keadaan ni... kita kena jd pmburu... mburu peluang daripada lari dari kita...


Bila dah dpt peluang... kita terus jadi pemancing... kita rentap biar dapat peluang dan kasih syg 2... tp berhati2 dan berskill.... sbb itu lah ada perumpamaan... gagal sekali bukan bermakna gagal selamanya... sama gak cm pemancing... mngkin akan terlepas... tp akan dtg...? sekadar berkongsi.....


----------Nk g mancing tp dah xde kaki mancing skrng-----------

3 comments:

me enemy said...

oit apsl post pasal mancing nih????
gua xbleh la org samekn mancing ngn sukan len nih. mancing tuh seni tau. hahahaha

wilayahseorangaku said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Khuzrin said...

Xkn aku nk post pasal badminton plak? hahahhaaaa....