Monday, February 21, 2011

Kemalangan Awal Pagi..

   Kalau dirujuk kepada tajuk pun sudah dapat digambarkan apa sebenarnya yang ingin aku sampaikan kali ini. Kejadian ini bukanlah membabitkan aku. Tapi wajarlah kiranya dijadikan pengajaran bersama dalam menghadapi hari-hari mendatang kelak.


   Cerita bermula bila kami satu rumah sewa kelaparan dalam pukul 2-3 pagi macam tu. Jadi sebagai inisiatif untuk membasmi kelaparan itu, seorang dari kami mencadangkan Restoran Mamak Al-Azwath. Rasanya warga Segamat tahu mana lokasi restoran yang dimaksudkan. Pastu kitorang pun gerak dua kereta sebab kami berenam.
Pemandangan dekorasi dalaman Al-Azwath



   Sampai kat mamak, masing-masing pun borak benda-benda mengarut sambil pekena teh tarik, roti canai, nasi lemak, siakap 3 rasa (ok yang tu tipu). Kat TV pulak masa tu game bola Barcelona lawan team mane entah. Aku fokuskan kat game bola sebab perbualan diorang dah makin lama makin merapu. Cuma bila ada membahan budak rumah, barulah aku join ketawa. Aku baik mana pernah bahan orang. Kan budak rumah? kan? kan? tengok semua jawab "Ya"


   Pastu perbualan beralih kepada perletakan jawatan Hosni Mobarak dari kancah kepimpinan Mesir. Time ni memang berbuih lah berbual. Semua semangat tahap langit ke tujuh nak membuktikan masing-masing punya rasa ambil berat terhadap kehidupan dunia luar. Aku tak. Aku biasa-biasa je. Bukannya aku ambik tahu pun pasal resolusi peralihan kuasa Thaksin kepada tentera dulu-dulu tu, bukannya aku ambik tahu pasal  agenda freemanson yang nak mengurangkan kapasiti dunia kepada 500 000 orang penduduk dalam dunia, bukannya aku ambik tahu pun pasal pegolakan Seoul dengan Pyongyang tu... Bukan aku. Aku biasa-biasa je.


   Tiba-tiba tengah semua meletup berbual.... GEDEGANG!!.. Bunyi perlanggaran kenyal oleh objek yang agak besar.


   Lincah kitorg bayar bil terus gerak ke lokasi kejadian. Tiba-tiba member aku Pree beristighfar.


   "Astaghfirullah hal a'zim"


   Rupanya dia yang nampak dulu. Nak tahu dia nampak apa? Tu dia...


Pelumba rally yang terkandas dalam perlumbaan


   Lokasi kejadian betul-betul depan Bank Rakyat Segamat "saya mesti pilih". Pemandu cina tu berseorangan, Pemandunya kami dapati hanya luka ringan. Kereta ini dipercayai dari lorong yang sebelah tapi macamana boleh melakukan penerbangan ke lorong lain, yang ni kita tak tahu. Memang tragik gila kalau dibayangkan macamana kejadian ni boleh berlaku.  Adakah pemandu dibawah pengaruh alkohol? Mabuk? Cuba mengelak hantu berbaju merah? atau ada spekulasi dan teori lain? tiada siapa mampu menduga.

Penonton tepi jalan berjersi Park Ji Sung


   Bila entah kawan aku snap gambar aku. Aku pun tak tahu. Mentang-mentang aku ni kacak+macho, mesti nanti dia nak tunjuk kat kawan-kawan perempuan dia yang dia satu rumah dengan budak kacak. Ok, cerita dah lari topik. Tak lama lepas tu Polis pun sampai. Memang kesian gak kalau tengok. Lepas tu datang sepasang lelaki+perempuan yang agak berumur, mungkin family si mangsa.

   Yang paling bangang sekali bila kawan Puling, (Nama dirahsiakan--padahal siap bagi link facebook... hahahhaa) cakap dengan aku "Cuba kau tengok no plat kereta tu." 6508. Sah! Sah! Sah mamat ni erotik nombor ekor. Damn! Siap dia cakap lagi. "Cuba terbalikkan pulak, jadi 8059" Pergh... Jauh gila pemikiran dia, mengalahkan ahli dewan undangan negeri yang nak membangunkan sesuatu kawasan. Hmmm..Ska hati kau lah Puling...

   Akhirnya kami pun beredar lepas dapati orang makin ramai mengerumuni kawasan kemalangan sambil berbuku seribu keinsafan dalam hati. Masing-masing cuma berbual benda-benda baik dalam kereta yang dipandu perlahan sekitar 120km/j.

  Sekian...

Manusia yang bertanggungjawab mengambil gambar : Hafiz Azman @ Kekek


   

1 comment:

Alfaziey said...

hahaha.....kompom 1st prizes nih!!!