Wednesday, March 30, 2011

Kompilasi Kisah Misteri Setahun Kami Di Rumah Itu...

     Tengah syok baca cerita-cerita misteri tentang pengalaman manusia-manusia di forum sini, aku pun terpanggil untuk cerita pasal pengalaman misteri aku. Bukan aku, tapi kami. Kami sekeluarga masa menyewa di sebuah rumah kampung di Paloh sementara tunggu rumah siap dibina. Sepanjang tahun 2009 kami menyewa di situ. Aku pun tak tahu kenapa orang tua aku dulu boleh memilih untuk menyewa rumah tu. Mungkin faktor harga atau itu sahaja rumah kosong yang ada.
Abaikan aksi cover album mereka
   Yang berpanah itulah rumah yang pernah kami sewa dulu. Rumah yang berlokasi paling hujung dalam kampung tu. Belakang rumah tu ada bukit tinggi yang mana kalau bosan kami akan daki untuk memandang saujana kehijauan bumi Allah ini dari puncaknya. Memanglah best untuk didaki pada waktu pagi atau petang. Tapi bila malam, cuma kegelapan sahaja yang menyelimuti geografinya.


    Hampir setahun menyewa di situ, ada banyak kisah misteri yang kami sekeluarga dah alami. Di sini aku kompilasikan dan ini bukan cerita tipu. Serius.


Lolongan anjing dari pelbagai arah :


    Jam lebih kurang 1 pagi. Suasana permai malam di desa memang mendamaikan. Aku pulak yang sedang berdarah muda remaja yang tangan tak lepas dari menggenggam henset jenama nokia daun. Mesti lah nak bergayut kan? Tak endah dengan suasana seriau tu, aku terus mendail nombor dan menjalankan operasi bergayut. Baru 5-10 minit, halwa telinga aku menangkap jelas bunyi lolongan anjing di sebelah luar. Betul-betul sebelah aku sebab aku bergayut tepi tingkap. Sedangkan itu kampung, mana ada orang bela anjing. Tiba-tiba bersahut dari halaman ruang depan. Bersahut lagi dari penjuru lain. Hati aku punya berderau, terus meminta izin si penerima panggilan untuk berhenti setakat itu. Kemudiannya, terus cuba memejamkan mata dengan hati menyumpah kerana terpaksa berhenti serta-merta untuk bergayut.


Gadis berbaju merah merangkak ala ju-on :


    Cerita ni dialami mama aku sendiri. Diceritakan semula kepada kami esoknya. Malam tu mama aku tertidur di ruang tamu masa tengok cerita apa entah. Mana aku ingat. Tiba-tiba beliau tersedar. Dalam tersedar itulah dengan jelasnya beliau dapat lihat ada sesusuk "akak" yang keluar dari bilik mama-baba aku. Merangkak secara perlahan-lahan keluar dari pintu bilik tu terus menuju ke dapur dengan rambut menyapu lantai. Kata mama aku beliau cuma tergamam dan tak tahu nak buat apa tatkala melihat persembahan ala okestra itu. Sudahnya mama aku terus tidur di atas sofa ruang tamu sampai ke pagi. Kalau fikirkan, ini paling misteri dalam banyak-banyak yang family kami alami.


Misteri penjuru rumah :


    Yang ni aku dengan adik aku paling kecik alami. Sekitar pukul 12 malam. Si kecik yang berusia 3 tahun tu masih belum mahu tidur. Aku pulak yang tengah layan cerita kat TV, layankan sekali lah perangai dia yang tengah main laga-laga ultraman denga raksasa. Kami bentang tilam depan TV. Kadang-kadang memang aku tidur depan dengan adik aku yang kecik sekali tu. Tak semena-mena, budak kecik tu datang rapat dekat aku sambil muka dia kebiruan tahap dewa cakap "Abang, takut. Abang, takut". Weh, hati abang mana yang tak risau kalau tengok adik sendiri macam tu. Aku tanya dia kenapa, dia cuma sembam muka ke bantal aku sambil jari tangan dia tepat menujah ke satu penjuru ruang tamu rumah aku. Aku pandang. Kosong. Takde apa. Nasib baiklah henset aku ada aplikasi al-Quran. Aku pasang sambil peluk adik aku tu. Dia peluk aku gila punya erat dan aku tau dia memang tengah ketakutan. Dalam macam tu aku cuma bercakap secara perlahan "tolong jangan kacau adik aku". Terus tangan adik aku dah tak tuding lagi penjuru tu, tapi dah lena dibuai mimpi.


Bunyi mencangkul tanah.


   Yang ni di alami adik aku yang bawah aku. Perempuan. Tak banyak yang aku boleh ceritakan sebab cuma dengar dari dia. Dia cuma cerita ada berapa kali tu dia dengar orang mencangkul dari dalam bilik. Apahal pulak ada orang mencangkul dalam rumah? Logik atau tidakkah itu? jeng jeng jeng.


Gadis berbaju merah dibalik pokok


   Cerita yang ini dialami budak-budak kampung aku. Mereka pemain silat yang mengikuti latihan silat yang dianjurkan ketua kampung. Ada satu hari tu mereka saja-saja nak daki bukit belakang rumah aku tu. Tiba-tiba je dorang tergocoh-gocoh berlari menuju ke arah aku yang tengah lepak dengan member kat bawah pokok rendang depan rumah. 


   "Apasal weh?"


   "Ada pompuan baju merah kat jalan nak naik bukit"


   "Ek eleh. Kata main kuda kepang, benda camni pun dah goyang?"


   "Kepala hotak kau la"


   Serius yang aku ingat bila dorang cakap macam tu, kisah yang diceritakan mama aku pasal gadis macam ju-on tapi berbaju merah. Aku pun tak tahu apa kaitannya semua ni. 




   Ni aku cuma cerita yang menarik untuk dikongsi walau harfiahnya banyak lagi yang diceritakan setiap ahli keluarga aku. Aku jarang ada kat kampung sebab aku belajar kat Segamat. Tak lama lepas tu kami semua satu keluarga berpindah ke rumah taman berhampiran walaupun rumah yang sedang dalam pembinaan belum lagi siap. 


   Kemudian aku dapati ada satu family pindah masuk rumah tu. Mama cakap :


   "Kalau dorang boleh tahan dua bulan, itu memang dah bagus"


   Tak sampai dua bulan, rumah tu kembali kosong. Sampai sekarang bila aku lalu rumah tu, macam-macam kisah misteri bermain di kepala. Seram bai..!!

Kepada Saadiyah Rahmat , aku dah tunaikan permintaan kau yang mahukan cerita misteri... ngehehehe.. 

Tajaan bersama :





31 comments:

Pyka Rahmat said...

pulangkan.. pulangkan..

CintaZulaikha said...

huhuhuhuhu...tader mkna nk duk umah cenggitu..baik pindah jek..

combi said...

nape combi rse comei ble komen dcie =p

cik ziqa said...

wink3....agak seram...

paloh? area mana yek?

Alan said...

macam best je umah tu

Shamsuddin Amin said...

adoi...
seram siut...^^

ama said...

cuba panggil pakcik seekers. kehkeh

Khuzrin Kamarudin said...

Pyka : hussseeinnn.. husseeeiinnn...

CintaZulaikha : Sebab tu kami pindah huhuhu.

Combi : tang mana comelnya tu

Cik Ziqa : paloh, kluang johor.. pernah sampai?

Alan : ka try ar.. hahahhaa..

Shamsudddin : memang seram bai..

Ama : uncle siker? tokoh politik ke tu? ngehehe..

Le Jr. said...

bro, cerita kau boleh tahan lah.. tp aku ada baca 1 cerita ni lagi dahsyat dari cerita kau.. tp bukan aku punya
http://blogserius.blogspot.com/2011/02/serius-shit-cerita-rumah-sewa-berhantu.html

Khuzrin Kamarudin said...

Le Jr : tu yang pasal rumah sewa RM50 kan? cerita tu memang top.. ak pn ada baca,.. ni aku cerita pasal aku.. hahaha..

echaRierie said...

waaa..takutnya..hehe =D

Khuzrin Kamarudin said...

takut ke? ahhaa..

alia zarfullah said...

Seramm! Skrg da duk mne?

b.r.u.t.a.l.s.o.l.o said...

JANGAN SAMPAI PENGARAH MAK LIMAH JUMPA INI POSTING SUDAH...

Khuzrin Kamarudin said...

alia : sekarang masih kat Paloh tapi rumah taman...

brutalsolo : hahhaaa.. apa cerita aku ni cerita kelakar ke?

melle amir said...

dah lah aku baca post ni seorang diri di malam hari, buat aku takut pergi tandas saja

Khuzrin Kamarudin said...

Hakhakhak.. rilek sudah...

ARC™ said...

huis seram2 huhu

afrohead said...

benda ni seram2 pun tapi adventure!

ah noni mouse said...

seram...buat la citer pasal hantu2 kat uitm segamat plak...dah la banyak antu..kubo cina melayu keliling plak tu...

Khuzrin Kamarudin said...

ARC : mmg seram.. ni cerita betul

afrohead : adventure? muahahhaaa...

ah noni mouse : uitm segamat? memang bnyk cerita... tak tau nk cerita cmne..

Lizzie Yasmin said...

ngeri weh.. kenapa tak jd penyiasat jer.. entah2 ada orang mati kene tanam kt situ plak?? glamour jap klu dpt selesaikan.. heheheh

Khuzrin Kamarudin said...

Hahaha.. nak jadi penyiasat pe.. bukannya kami ni detective conan.. negehee..

Farhana Jafri said...

waaa~~ seram gile!! dh xsnggup nk bce.. ingtkn ju-on pny hantu tu dlm cite je upeny ad gax dlam realiti.. hu3 ni yg seram gile babas ni!! layout blog ni pun mnyeramkan~~ waaa!!!

jemput singgah ANASAURUS :)

Khuzrin Kamarudin said...

Mana ada seram.. bese je.. hikhikhik...

tyka chou said...

tyka penakut. tp cm best plak bce blog ni.:)

Khuzrin Kamarudin said...

hai tyka.. hahaha.. takde seram mana la kat sini... hikhikhik...

Syat0za Zai said...

err.. seram gak ni =="

Khuzrin Kamarudin said...

amacam? hahhaa..

shah-kayrul said...

boleh panggil uncle seekers dtg nie

Mrs.PaPaDom said...

cutela hug adik smpai adik tertido. hehe.. btw,mmg seram. camne lah leh tahan dok situ. kalau ktowg,3 hari je kot.