Friday, March 18, 2011

Tsunami Jepun, Kalendar Mayan, 2012?

   Satu dunia dah tahu mengenai Tsunami yang membadai Jepun pada 11 Mac 2011 lepas. Dah pun menjadi tajuk utama mana-mana berita, akhbar mahupun radio. Mana-mana website utama pun ada bagitahu so logik akal lah kalau aku katakan bahawa semua orang dah tahu. Melainkan korang cuma tahu main FB, add friend gadis-gadis yang ambik kamera 3 inci dari muka, yang edit guna photoshop sampai nampak cun gila, yang hot dan sebagainya.

   Aku yakin dan cukup pasti bahawa ada yang dah tengok cerita 2012. Cerita yang menggambarkan kehancuran dunia dan bagaimana mereka cuba menyelamatkan diri dari kehancuran itu. Seharusnya bagi umat Islam sendiri, memang takkan ada satu makhluk pun yang terlepas dari hari Kiamat dan wajarlah cerita 2012 itu diludahkan segera. Maksud aku, korang jangan percaya dan jangan bagi adik-adik korang percaya.

   Tsunami yang menggila di Sendai itu betul-betuk membuat semua umat manusia menginsafi diri. Tak terlepas juga ada segelintir yang melemparkan tuduhan bahawa Jepun tidak menjaga ekosistem alam sekitar. Eh, kamon laa, Jepun tu bukan main terkenal lagi dengan negara yang menjaga baik alam sekitar. So, kalau nak bercakap jangan ikut sedap mulut je walaupun awak tu orang yang disegani. Tu tak campur lagi karikatur seorang Ultraman menyelamatkan diri dari Tsunami. Kompem terasa sakitnya hati warga Jepun itu. Apa-apa pun tahniah bagi pihak editor yang dah mengemukakan kenyataan memohon maaf.
   Ok, aku minta maaf kalau aku dah melalut dari tajuk sebenar. Berbalik kepada diskusi kita. Ada segelintir warga dunia yang mula mengaitkan Tsunami yang berlaku itu dengan kejadian 2012. Sebuah teori atau mitos yang pada asalnya ditemui oleh warga Mayan dan tercatat dalam kalendar mereka. Bagi kaum Mayan, kalendar mereka sekadar terhenti pada 21 Disember 2012 dan dunia sudah berakhir pada waktu itu. Sedangkan bagi umat manusia lain, kalendar yang tergantung di dinding akan berakhir pada 31 Disember dan akan bermula semula pada 1 Januari.

   Sebenarnya, pada tahun 2000 dahulu, dunia sudah digemparkan dengan teori Y2K. Sebuah teori yang mengatakan dunia akan hancur pada tahun itu. Namun sederas mana teori itu muncul, sekencang itu jugalah teori itu dilupakan orang. Kemudian kehancuran dunia diramalkan pada 2003, namun pada tahun 2003, sekali lagi teori cuma tinggal teori dan kini teori 2012 pula muncul menyebabkan ada saintis sibuk mengkaji kesesuaian Marikh sebagai tempat membina hidup.

   Namun, kemusnahan Bumi tidak akan berlaku pada 21 Disember 2012, melainkan dalam bentuk special effect yang mengagumkan dalam filem 2012. Walau bagaimanapun, pada tarikh berkenaan akan berlaku fenomena winter solstice (pegun musim dingin), iaitu keadaan dimana kecondongan paksi Bumi menjauhi matahari mencapai maksima pada 23 darjah 26 saat.

   Seperti Y2K, 2012 telah dikaji secara lebih mendalam akan kesahihannya. Dan saintis yang membuat kajian telah mempunyai semua jawapan apabila masa semakin menghampiri tahun 2012. Di bawah adalah jawapan kepada beberapa soalan yang mungkin timbul dalam fikiran kita berkaitan dakwaan berlaku kiamat pada 2012. Kalaulah korang rasa ragu-ragu dengan cerita 2012 tu.
   
   Ada tanggapan daripada orang-orang purba Sumer yang mengatakan bahawa ada sebuah planet yang di beri nama sebagai Planet-X, atau Nibiru, atau pun Eris sedang menuju ke arah Bumi dan akan menghempas Bumi. Namun menurut pengkaji, itu semua sekadar muslihat internet semata-mata. Kalaulah benar berlaku itu, cuba korang tengok keluar rumah pada waktu malam dan tengok ke atas langit. Nampak tak ada sekelip yang ganjil sedang bergerak menuju ke bumi. Kalau tak jumpa, cuba korang sambungkan bintang-bintang menjadi bentuk lain mengikut imaginasi. Kalau aku, aku suka bentuk kura-kura. Sweet weh buat macam tu. Try ar. Namun begitu, memang ada plnaet bernama Eris, tapi planet itu sekadar berpusing mengikut orbit dan berada di luar lingkaran Sistem Suria dan sama saja seperti Pluto yang mana jarak terhampir ialah 4 billion batu.

   Menurut pengkaji, Bumi tidak akan berada pada garisan selari dengan planet-planet lain dan Bumi tidak akan melintasi satah galaktika biarpun pada 2012 berlaku fenomena Bumi sebaris dengan planet-planet lain di Sistem Suria. Untuk pengetahuan semua, Bumi dan Matahari akan sebaris dengan galaksi Bima Sakti pada setiap bulan Disember dan itu tidak memberi apa-apa kesan kepada Bumi.

   Ada juga pertanyaan mengenai angin ribut Suria yang bakal membahang pada 2012 dan persoalan itu di jawab. Aktiviti suria mempunyai kitaran tertentu, yang kemuncaknya berlaku setiap 11 tahun. Menjelang kemuncak aktiviti sedemikian, lonjakan bahang suria mampu mengganggu komunikasi satelit, dan para jurutera sedang berusaha menghasilkan elektronik yang kalis lonjakan bahang suria. Namun begitu, tiada risiko khusus yang berkaitan dengan 2012. Aktiviti suria maksima akan datang dijangka berlaku antara tahun 2012 dan 2014 dalam keadaan kitaran suria yang sederhana, tiada beza dengan kitaran-kitaran yang pernah dialami sebelumnya sepanjang sejarah umat manusia.

   Sesungguhnya kehidupan kita di dunia ini cumalah sementara. Kalaulah Allah mahu sesuatu itu jadi, maka jadilah. Kita tak mampu halang atau lari dari-Nya. Dan Hari Kiamat itu sesuatu yang bukan untuk kita teka dan tilik tetapi untuk kita persiapkan diri.

   Sementara itu laporan dari Kosmo! Online melaporkan Maria Ozawa terselamat dari bencana Tsunami. Tak caya baca kat sini ---> Maria Ozawa Selamat

Sumber yang aku kutip dari : Samzha dan dari Wikipedia.


  




11 comments:

CintaZulaikha said...

baca saja sudh buat ati mau menangis..

Khuzrin Kamarudin said...

Kenapa kak?

farot said...

fuyooooo speechless.....

Khuzrin Kamarudin said...

Errr,.. kenapa pulak speechless?

gigiAriEma said...

huyo fakta yg sememangnya kdg2 gigi mls nak cari.. cuma tau baca.. haha.. rajin2..
good job! :)

Khuzrin Kamarudin said...

Hahahaaa... terimas cik gigi...

par jim wan said...

dasyatt.....tp mmg bt0l3 bende2 mcm ni tidak mampu diramal manusia....ade pihak2 tertentu yg cube mnyesatkn manusia yg lain terutamanye umat islam seperti kite...ape2 p0n br0 g00d j0b man!!!!

ct nurhafezh ismail said...

bgos...tertarik aku nak bce dari novel ko..
*maaf hehehehe

Khuzrin Kamarudin said...

Park : terimas ye sbb baca... :)
etot : it's ok.. tak semua suka apa kita suka.. kn? :)

Lalala said...

rajin betul :)

Khuzrin Kamarudin said...

heheee... kamu pn rajin2 la baca sini..