Thursday, April 14, 2011

Apalah Nasib Ku...

   Hari ini aku bangun setelah matahari mencanak naik di atas bumbung rumah berikutan sekian lama aku menetap. Di mana sekalipun aku berjalan, di sini tempat aku beradu. Seperti tentatif program penghidup dunia yang lain, aku perlu keluar mencari rezeki. Biarpun secakar tanah aku perlu juga teroka untuk bini dan anak-anak yang setia di rumah menanti hasil. Ketiadaan kerja lebih membuatkan aku terpisat-pisat mencari mata pencarian. 

   Sebelum ini, aku merupakan samseng yang digeruni di satu kawasan. Raut wajah bengis aku mampu membuat mana-mana manusia pun akan lari-lintang pukang tatkala bersua muka dengan aku. Namun begitu, isteriku meminta agar aku meninggalkan dunia yang penuh kehitaman, dunia penuh gelodak. Kerana menurutnya, gaya hidup aku yang menyara keluarga menggunakan kekerasan akan membahayakan nyawa sendiri juga nyawanya serta anak-anak yang masih kecil. Kerana kelembutan isteriku itulah aku mengalah. Terus aku mengundurkan diri dan menyerahkan kawasan kepada yang lain.

     "Abang kan gagah, badan macam John Cena. Cubalah kerja-kerja lain yang tidak membahayakan kami semua,"

     "Baiklah, kalau itu permintaan sayang," dan perbualan itu terus menamatkan sesi perbincangan sebelum sama-sama tertidur.


   Sebelum aku melangkah keluar, aku perhatikan wajah anak-anakku satu persatu. Yang sulung memandang kembali wajah aku. Mungkin kerana usianya, dia memahami aku. Sementara anakku yang kedua sedang leka bermain-main dengan adik-adiknya berkejaran dan ketawa ria. Aku pergi kepada mereka dan kucup satu persatu. Memandangkan rumah yang begitu kecil, pergerakan mereka agak terbatas. Tapi apa harus aku buat? Aku sendiri belum terdaya mencari yang lebih selesa.  Isteriku datang rapat kepadaku, memandang aku dengan mata yang penuh syahdu dan redup. Menusukkan cintanya ke dalam hati sang suami. 
  
   Ya. Meskipun dulu aku kaki betina, namun kini, cintaku hanya milik dia. Isteriku.

   Perlahan-lahan aku melangkah keluar, sambil akal mainan mindaku ligat memikirkan berkenaan bahan makanan yang sudah kehabisan. Juga rumah aku yang seperti pondok sahaja gayanya. Rumah itu terletak betul-betul di belakang kedai makan cina. Sambil berjalan ke kiri dan kanan bahu jalan melihat-lihat kalau-kalau ada barang yang berguna, ingatan aku terbang ke belakang. 

   Teringat aku, tukang masak kedai cina itu selalu sangat menyimbah air cucian betul-betul depan rumah kami. Biadap sungguh. Beberapa kali juga anak-anak aku dipukul, ditendang hanya kerana dituduh mencuri makan pelanggan si tauke kedai makan tadi walaupun sebenarnya makanan itu hasil pemberian pelanggan yang kasihan melihat anak-anakku merayu agar ada secebis simpati.

   Sedang aku berjalan perlahan-lahan, aku terpandang sekujur tubuh yang benar-benar aku kenal. Mike. Nama yang tak asing lagi sewaktu aku menjadi anggota samseng. Masih aku ingat ketika zaman gemilang kami, belaku perebutan kawasan Jalan Tunku Abdul Rahman. Ranggo samseng dari kawasan lain mahukan kawasan itu. Pergelutan antara dua kumpulan terjadi namun kemenangan di pihak kami berikutan pengikut Mike lebih ramai dan lebih sasa. Bangga aku menjadi kawan Mike.

   "Mike!!," aku melaung agar dia mendengar jeritan aku.

   Mike menoleh ke arah aku. Wajahnya sedikit terkejut. Baru selangkah dua aku menuju ke arahnya, serta-merta Mike lari selaju-lajunya meninggalkan aku. Aku kuatkan kudrat mengejarnya namun apa lah daya aku yang masih belum menjamah apa-apa untuk mengejar Mike yang lebih sasa.

   Langkah aku kian perlahan namun dengusan nafas aku laju kerana kepenatan.  

   Oleh kerana tiada rezeki aku hari ini, aku hanya mengambil keputusan untuk pulang sahaja ke rumah.

   Sampai sahaja ke perkarangan rumah, aku perhatikan anak-anakku sedang bermain-main di tepi jalan. Kenapa budak-budak ni main di tepi jalan? Mana isteriku? Kenapa tidak dijaga anak-anaknya sendiri? Persoalan demi persoalan menerjah kotak fikiranku.

   "Hoi! Kenapa main kat jalan?" jerkah aku.

   "Ada Uncle dalam rumah, kami main lah kat luar. Rumah sempit." Sambut anakku yang ketiga lalu terus mengejar kembali adik-beradiknya yang lain.

    Uncle? Hati kecil aku mula rasa sesuatu. Siapa pula yang sudi ke rumah aku. Sedangkan sejak aku berhenti dari arena samseng, tiada lagi adik-beradik aku sudi mengaku saudara.

   Perlahan-lahan aku masuk ke dalam rumah. 

   Hampir luluh bila aku terpandangkan Mike sedang di belakang isteriku sedang asyik berasmara. Mereka sama-sama mengerang. Darah aku sudah mula berpusat ke kepala.

   Dari sedih kini menjadi suatu sensasi amarah. Geram. Pesona samseng mula meresap ke nadi aku. Dengan kudrat seekor anjing, aku terus menerkam leher Mike. Mike, anjing yang sedang leka, terkejut dan tidak dapat melawan aku yang bagai dirasuk serigala. Ya, anjing dengan serigala memang tiada beza pun... Ngehehehee...

----Cerita ini berkenaan seekor anjing. Adakah manusia lebih hina dari seekor anjing? Sedangkan anjing sendiri berselawat.. renung-renungkan dan selamat beramal---


idea asal : Saadiyah Rahmat dan cerita ini telah diberi nafas baru...
:-)

Di bawakan khas oleh :






27 comments:

hellghast said...

Saadiyah...saadiyah...

oii mane kredit!!!
hahaha!!!

Khuzrin Kamarudin said...

Idea asal memang dia.. cuma aku beri nafas baru.. ngehehe...

Fyqa said...

not bad :')

Tun Aqilah said...

heyy nice story..
:D

misz Qahirah said...

lohhh...anjing upenye....kus semangat bace td..hahahaha :)

K2r~90 said...

aq tingin kasi ko makan sup seliper.. engat citer hang ceh!!!




hehe

aNNa maRdHiaH said...

anjing upanya .. aduhai ! anyway,nice story . macam bed time story dh . follow sini sbb warna drh kita sama . hehe .... follow me k . ziarah anna juga ea . salam kenal ..

cik rama-rama said...

ingt'n btol2 dh kawen tdy...

tp..dh start kompius ape lar kdai cine ank sipot ni g minx sedekah...
hohohoho

anjing rupenyerrr....no wonder lar...

cik ziqa said...

ouhh...besh jln cerita ~ hehe

nsib kamu ni siput . hahah

Naddia said...

anjing..oke..thanks.

Khuzrin Kamarudin said...

Fyqa : terimas :)

Tun Aqilah : terimas baca :)

misz Qahirah : hahaha..

K2r : tanak.. walaupun aku tgh lapar.. hahha..

anna madhirah : terimas sebab folo :) salam kenal..

cik rama-rama : bukan anak sipot ok? sekian..

cik ziqa : mintak2 dijauhkan.. hahhaa..

naddia : hahaha.. knapa? knpa?

salemaziz said...

asmaradana~
nice story lah.:D
ingt an kucing td

melle amir said...

fuyooh

Kasih nur azie said...

hoi! ayat mike dibelakang isteriku tu, aku sendiri pown hampir luluh. rupanya..... cet.

Khuzrin Kamarudin said...

salemaziz : asmaradana? Hahhaa...

melle amir : huyoh jugak.. :P

Kasih nur Azie : rupanya? anjing punya anjing... hahhaa...

aLya maNip said...

haha..anjing pon da glemer skunk tapi still tak leh kalahkan manusia yg nak jadi cam anjing..huhu

zahidah dihaz said...

adoi.....kisah anjing rupanya...

out: first time dengar nama blog tu...nanti saya terjah....



New Entry: CHEAPSKATE.COM | THE BEST DEALS IN TOWN

shah-kayrul said...

ingatkan novel mana la tadi...heheehe

Khuzrin Kamarudin said...

Alya manip : betol tu betol..

zahidah : hahhaa.. kisah anjing... :P

shah-kayrul : knp? knp? hahhaa..

Pijahh' de-Arr said...

lahh ingatka ni cerita psal sipott..bru nk sedih haha..~

best~

yad'z said...

errk... anjing rupenye.. terkejut saye.. nasib tak fengsan tadi.. ehehe

Shamsuddin Amin said...

la hai....
anjing upanyer.... hahaha

opieck_supunk said...

Pijahh : ni cerita anjing.. bukan cerita sipot... hahha

yad'z : fengsan?

Shamsuddin : yup.. knp?

azi nur said...

huii bestla~

d_LA said...

perghhh..berkerut dahi ni baca cite ni..anjing rupanya tp ada maksud dlm itu story..nice^^

fAr0T said...

aku tertipu.....yeye aku ingt nvel bru ke hape

-KaMi- said...

cetttt.. ye2 aku baca pnh xcited.. last2.. aishhhhh
tersenyum:)