Wednesday, April 20, 2011

Kumpulan Perokok Mengikut Klasifikasi...

   Rokok. Seringkali dikaitkan dengan masalah-masalah sosial dikalangan remaja masa kini. Kepesatan perokok-perokok semakin meningkat dari hari ke hari dan masalah ini semakin membimbangkan khususnya dikalangan masyarakat Malaysia. Meskipun telah banyak usaha yang dilakukan bagi menangani masalah ini namun seolah-olah ianya menemui jalan buntu. Apa kejadahnya?

   "Ni aku tengah baca blog ke tengah baca karangan rencana SPM Bahasa Melayu?"

   Alaaa.. Baru bagi intro versatail, dah membebel. Sebenarnya hari ini aku teringin berkongsi mengenai jenis-jenis perokok yang seringkali dibenci mereka yang bukan perokok. (Termasuk Cik Ila). Kemon lah. Rokok ni seni tau. Hikhikhik. <---kata-kata penguat bagi perokok tegar.

   "Chop! Siapa Cik Ila?"

   Ahh!! Jangan ubah topik! Kita sekarang bercerita mengenai rokok. Bukan benda lain. Dah-dah. Fokus. Ok yang lain, sila take note. Apa yang aku nak tulis ni berdasarkan apa yang aku tengok berkaitan dengan pergaulan aku jugak. So, ada tak korang dalam senarai ataupun boyfriend korang ke, ayah ke, atuk ke, boss ke, pemandu bas ke. Apa lagi? Cekidaut!!


   Perokok Ekonomi


   Rokok ekonomi ni merujuk kepada perokok-perokok yang saving. Kebiasaannya perokok-perokok ekonomi ni terdiri daripada golongan-golongan pelajar dan juga golongan-golongan yang berpendapatan rendah tapi masih lagi nak merokok. Berikutan taraf juga tuntutan hidup, mereka terpaksa memilih untuk menjadi perokok ekonomi.

   Biasanya rokok-rokok yang mereka beli takkan ada di 7 Eleven, Super Market besar, juga di gedung-gedung kain harian. Sebabnya, rokok ni rokok seludup. Dan bila dah seludup, ianya akan berharga murah. Dalam lingkungan RM2-RM3 sekotak di mana dalam sekotak ada 20 batang. Pek kotak rokok ini juga takkan ada gambar bayi pra-matang, barah paru-paru, kaki berulat ataupun jantung berlubang. Nama pun rokok seludup, letak gambar-gambar pelik tu mestilah nak kena lepas kastam dulu.

Canyonese...
   Jenama-jenama rokok ekonomi ini jugak biasanya pelik-pelik dan adakalanya kelakar seperti Canyon, Modeng, Nusantara, Astro, Era, Zon King, Crystal, Gordon, dan sebagainya. Biasanya perokok ini kalau kat kedai makan, takkan letak atas meja sebaliknya di simpan dalam kocek. Ya lah. Muka kacak tapi hisap rokok RM2 memang jatuh la saham. Hahahhaa...


   Perokok Jaga Kesihatan


   Ada jugak golongan manusia yang jaga kesihatan tapi masih lagi nak merokok. Jadi, sebagai inisiatif menjaga kesihatan mereka, mereka cuma hisap tak sampai separuh lepas tu buang. Dah lah hisap separuh, waktu asap tu di hisap pun, mereka cuma tarik sikit je, biar memukul paru-paru dalam keadaan minimum tapi masih merasa nikmat merokok. 

   Untuk pengetahuan mereka yang bukan merokok, rokok ni ada jenis menthol, filter dan juga lights. Biasanya perokok yang jaga kesihatan ni akan hisap yang jenis lights kerana ianya akan lebih ringan dan lembut berbanding yang lagi dua jenis tu. Ada juga golongan seperti ini akan membeli filter rokok (sejenis penapis) untuk mengurangkan lagi kadar nikotin dalam asap rokok. Alamak, sikit ke, banyak ke, asap tetap asap. Masuk gak paru-paru lu brader. Hahahhaa...

   Bukan saja perokok jenis jaga kesihatan yang macam ni, ada juga golongan ahli sukan dan atlet sukan yang mahu menjaga stamina. Pelik. Pelik.


   Perokok Kelas Atasan


   Kontra dengan mereka dari golongan perokok ekonomi, perokok kelas atasan ini lebih cenderung menghisap rokok yang lebih berjenama dan lebih nampak "Akulah orang kaya". Secara amnya, jenama rokok yang menjadi pilihan mereka ialah Dunhill, Peter, Pall Mall, Marlboro, Lucky Strike dan sebagainya yang terpamer di mana-mana kaunter bayaran kedai.

   Mereka tergolong dari golongan berpendapatan tinggi, jawatan tinggi, ataupun pelajar yang berlatarbelakangkan orang-orang berada. Ya lah, duit mak bapak, boleh lah bergaya jadi orang kaya sambil pancing awek-awek denan kereta mewah mereka tu. Yang budak-budak sederhana memang menganga lah tengok. 

   Bukan itu sahaja, cara mereka menghisap asap untuk terus masuk ke paru-paru juga ada gaya. Serius. Betul tak? Bukan main hembus je. Asap yang di hembus pun biasanya berseni.


   Perokok Pau Teragung

  
   "Selama aku hidup Pot, aku tak pernah lagi jumpa rokok jenama Pau. Kuih ada la."

   Bukan. Mana ada dalam Malaysia ni rokok jenama Pau. Perokok pau teragung ni ialah mereka yang suka mengepau rokok-rokok orang lain walaupun harfiahnya mereka ni mampu beli rokok sendiri. Mereka ni kalau nak diketegorikan, lebih bawah dari perokok ekonomi tadi. 

   Biasanya yang jadi mangsa utama ialah Perokok Jaga Kesihatan sebab mereka tahu perokok kesihatan ni akan hisap cuma separuh dan kemudiannya dibuang. Daripada dibuang, lebih baik perokok pau teragung ni mintak. Macam biasalah istilah nak mintak rokok ni "Pancung!, Potong!, Cutting!, Second!" dan sebagainya, Nak tak nak lebih baik bagi.

   Ataupun biasanya kalau mereka ni nak merasa jadi orang kaya, Perokok Kelas Atasan pulak jadi mangsa. Dengan muka bangla, datang dekat :

   "Eh? Dunhill dah keluar pack baru ea?"

   Itulah antara keyword Perokok Pau Teragung ni nak pau rokok Perokok Kelas Atasan. Jadi, paham-paham je lah. Bagilah dia. Karang merajuk pulak. kehkehkehkeh...


Hahhahaa... Ini antara yang pernah aku jumpa. Tak tahu lah kalau ada perokok-perokok jenis lain pulak. Walau apa pun, rokok ni antara penyumbang kepada ekonomi negara. Betul tak? Jadi berterima kasihlah kepada mereka... Kalau tak, takde lagi KLCC..  Hahahaha...



Api menyala sebagai pemula,
Kepulan asap menerawang udara,
Menjadi seni mengukir suasana,
Aroma menusuk bikin sengsara.

Biar berlapar biar dahaga,
Asal peparu diberi tenaga,
Asalkan gaya machonya ada,
Pedulikan semua biar diri suka.

Derita mereka senyumnya kau,
Meraih simpati harap kau mengerti.

Bilakah asap hitam akan berhenti,
Dari menghitam warna merah hati.?





Apa lagi? bawak-bawaklah berhenti perokok luar sana yoww..!!

   

    




23 comments:

herumi said...

letak lah gamba ape pon kat kotak rokok 2... setiap hari aq ase... RM8.50 tetap melayang seperti sayap winston yg terbang tinggi... merah jadi idaman... heh...

sentap aty bai x kene rokok dlm sehari...

Cipina said...

ini testimoni dari perokok tu sendiri ke apa hehe..

slalu kalau org dtg langkawi, benda yang menjadi feveret utk diorder adalah rokok.

sabo je lah.

Santan Berlada said...

prokok pau tu yg x leh blah... hahaha

CintaZulaikha said...

yg penting tak suka rokok~~tak suka, tak suka...

nak tya, novel da sampai mana?

faiz said...

adakah entry ni mengajak org merokok..heheh

♥sophie♥ said...

tak suke tak suke tak suke !
mencikkkkkkk

Gimi said...

Sakit kepala bila bau rokok, bukan sekejap, mau ambik sehari hilang sakit kepala, nasib semua adam kat rumah tak merokok...

Aliesha Kirana said...

heeheh.. family semua xmerokok..syukurlah.. hrp2 bakal suami pun tidaklah hendaknya..heheeheh~

ใƒ„ -cekguru- said...

sipot isap rokok ga kew?? kalo x cmna leh tulis entry ni...cam de pengalaman merokok ja...

zacky786 said...

sipot ~
hisap rokok tak ? hehee

Lysa said...

ape yg sedap dalam rokok tu? ;D

Kasih nur azie said...

rokok adalah taik

Kasih nur azie said...

rokok adalah taik

feyza said...

kau isap rokok tak..?
haha~~

amaran nnti kalu aku jadi PM nnti..tak mau ada dah rokok kat bumi malysia..hahahhah~~

MiszCoMoT said...

comot nak suruh orang berhenti merokok camana neyh banyak sangat kategori...kena siasat dulu lah...hahahaha

dee said...

tumpang lalu...blog yg besyyy :)

Abu Bagi said...

huhu aku dah stop merokok...oyeh berjaya...







tp kdng2 tu lepk dgn member still hisap lhi hahahaha

Amoi said...

kalau dah merokok biasanya susah nak berhenti kan.

oh ada ubat nikotin!


p/s: jom tengok cool design rak buku kat blog ai :D

WanFadhilah said...

tak suka dengan asap rokok.

Husna AOmar said...

pehh ni btul2 siasatan mndalam

ada sjarah silam ke? xP

tkpe~ still brgune entri ni :) xsume org tau an? hha

ain fathihah fhm said...

saya tak tahan bau asap rokok. pening woo

Anonymous said...

aku ni seorang perokok..
skrg ni dlm klas perokok ekonomi je blm sampai lg masa nk jd perokok mewah ni..huhu
kpd yg bkn perokok jgn la bnci kt golongan perokok mcm sy ni..
da terlanjur sush sgt nk undur.
sy merokok juz utk hilangkan ketagihan n utk kepuasan je.

Anonymous said...

๐Ÿ˜‹sye tk hisap merokok tpi suka hisap anu๐Ÿ˜‹๐Ÿ˜