Thursday, June 16, 2011

Serangan Hackers... Sebuah Peperangan?

Masa : 11:32 malam.
Tempat : Dua buah meja yang disambungkan di kedai makan.

   Sekumpulan remaja kelihatan baru lepas menghabiskan makanan masing-masing. Ada dalam 6-8 orang dalam kumpulan itu. Masing-masing makan bayar sendiri. Bagi perokok tegar, selesai sahaja makan, masing-masing menyalakan seorang sebatang dan bagi yang tidak merokok pula hanya berserah menjadi perokok pasif. Seraya itu jugalah salah seorang membuka cerita berkenaan gerhana bulan yang akan menjadi. 

Soufi : Eh, malam ni gerhana bulan kan?

Stelu : Mandai-mandai je lah kau. 

Pucca : Ye ke? Pukul berapa?

Soufi : Dalam pukul 1:30 kot. Masa planet Marikh, Uranus, Bulan dan planet Namex berada dalam keadaan selari.

Stelu : Pakar bulan. 

   Seraya itu satu meja berdekah. Kah Kah Kah! 

Brendan : Malam ni kan website Malaysia nak kena hack?

Sipot : Orang cerita gerhana bulan, kau cerita pasal hack. 

Brendan : Ye dowh. Yang Anonymous nak hack website kerajaan. Pukul 3 pagi waktu greenwich. 

Stelu : Dia hack website ni dapat apa je?

Lantut : Banyak dowh. Transaction, deal atau semua info dalam website tu boleh bocor macam tu je. Kaya dowh kalau kau jadi hackers ni.

Pucca : Janganlah dia hack fakku.net sudahlah.

Sipot : Bila Curang, Rilex, MyFirstTime, bla bla bla...

Soufi :Tapi apasal dia nak hack semua website?

Lantut : Dia nak bagi notes kepada kerajaan supaya jangan block website-website filesharing yang pihak mereka dah bina. Rugilah korang dah bayar bil. Tiba-tiba itu tak boleh, ini tak boleh. Serupa tak payah berinternet. Kan dia dah bagi amaran. Stylo dowh jadi hackers ni.  

   Lantut nampaknya begitu bergaya sekali dalam hal-hal dunia penggodaman. Yang lain sekadar terkelu mendengar penjelasan Lantut. ada yang gigit-gigit penyedut minuman sehingga hancur Meja sebelah mereka pula ada sekumpulan rempit nampaknya begitu kencang berbual pasal block motor, ekzos chamber, sport rim 3 batang tidak mengendahkan langsung apa yang Lantut hujahkan. 

   ********************************

   Kecoh minggu ini bila dunia internet di Malaysia dikejutkan dengan ancaman ingin menggodam laman sesawang kerajaan. Perbualan di atas merupakan perbualan sebenar kami yang telah diubahsuai. Bayangkan betapa kecohnya ancaman ini sehingga remaja sepeti kami pun membincangkan hal ancaman tersebut di kedai makan. Mungkin kerana kami tidak seperti remaja pengakses internet lain yang sekadar gunakan Facebook, Tagged, Friendster, MySpace sekadar untuk add gadis-gadis gebu dan comel.

   Hackers tersebut mungkin berasal dari luar negara dan menggelarkan diri mereka sebagai "Anonymous".


  Gerakan mereka pula kali ini diberi nama "Operation Malaysia." Tujuan mereka menggodam website kerajaan ini kerana ingin menyampaikan suara ketidakpuashatian berkenaan tindakan kerajaan menyekat 10 laman sesawang perkongsian dari luar. 

   Setakat sekarang sudah ada beberapa laman sesawang yang menjadi mangsa godam. Tapi rasanya bukan kerja mereka. Mungkin penggodam dari Malaysia sendiri. Kerana ada yang menggelar diri mereka sebagai "Kambeng Merah." Takkanlah orang Switzerland nak gelarkan nama mereka menggunakan bahasa Melayu. Sementara yang menggelar diri mereka sebagai "Dragon Force" pula sememangnya sudah terkenal dalam kalangan hackers-hackers tempatan. 

   Sememangnya sudah ada banyak website luar negara yang sudah menjadi mangsa godam. Sebelum ini ada penggodam melancarkan DDoS atau 'distributed denial of service' terhadap laman web Kerajaan Turki sebagai bantahan terhadap rancangan kerajaan itu untuk memperkenalkan penapisan internet. Kemudian laman web Senat Amerika Syarikat diceroboh kumpulan penggodam Lulz Security tetapi gagal melepasi 'firewall' untuk memasuki rangkaian laman web yang lebih sensitif.


Link-link website yang sudah menjadi mangsa dan ada yang pulih ---> YES


   Sejujurnya mengikut pandangan aku sendiri, tujuan hackers ni sangat murni semurni minyak seri murni. Kerana mereka menyuarakan hak kebebasan. Sedangkan kerajaan sendiri ingin menyekat kebebasan sedangkan katanya Malaysia ni negara yang bebas. Para-para pelayar internet membayar di atas harga bil internet mereka. Dan bayaran tersebut termasuk cukai kerajaan. dan kerajaan juga terima duit tersebut sebagai belanjawan untuk turap jalan, wisma-wisma kerajaan, tiang-tiang tepi jalan,  ataupun membina rumah sendiri di pulau-pulau. 

   Jadi kenapa harus di sekat? Kenapa tak sekat laman-laman web berunsur lucah yang sememangnya mendorong keruntuhan akhlak dikalangan remaja khususnya? Kesan dari laman-laman web lucah ni, berlakulah kes rogol, raba dalam tren, berzina sehingga melahirkan bayi, bohsia dalam ladang kelapa sawit dan sebagainya. Kenapa tidak di sekat laman web ini wahai kerajaan?

   Satu lagi pandangan dari sisi tepi aku sendiri yang berbeza pula, baru sahaja 10 laman web perkongsian ini disekat, sudah melenting para marhaens negara ini. baru sepuluh. Bukan semua. Ada lagi website lain yang boleh diakses. Ataupun sebenarnya 10 website tersebut masih boleh diakses tapi ada caranya. Baru sepuluh bhai... baru sepuluh.

   Agaknya apa berlaku kalau Google, Yahoo, Skype, Facebook, Blogger.com, Tagged, MIRC di sekat? Mungkin seluruh rakyat Malaysia akan mogok lapar di depan bangunan kerajaan meminta agar di tarik balik sekatan ke atas semua laman sesawang sosial tersebut. Siapa kata takkan berlaku? Sedangkan bila Facebook "hang" seketika pun ada yang mengamuk-mengamuk. Bila Blogger.com under maintenance sekajap pun ada yang menggelabah. dan paling best bila timbul rumours  yang Facebook akan ditutup pada bulan Mac lepas, sudah ramai mula menyuarakan kebimbangan. Maklumlah, Malaysia kan negara menerima segala pembaharuan.

   Ada kajian setakat akhir tahun 2010.. Malaysia menduduki tangga ke-11 pengguna Facebook terbanyak di dunia. Sedangkan Jepun sendiri tiada dalam 20 senarai tersebut. Dahsyat...
 
1.Amerika Syarikat, lebih kurang 130 juta pengguna.
2.Britain, sekitar 28 lebih kurang pengguna.
3.Indonesia sekitar 26.5 lebih kurang pengguna
4.Itali, sekitar 26 lebih kurang pengguna.
5.Perancis, lebih kurang 21 juta pengguna.
6.India, lebih kurang 21 juta pengguna.
7.Jerman, lebih kurang 18 juta pengguna.
8.Mexico, lebih kurang 18 juta pengguna.
9.Turki, lebih kurang 16 juta pengguna.
10.Kanada, lebih kurang 15 juta pengguna.
11.Malaysia, lebih kurang 12 juta pengguna.
12.Spain, lebih kurang 12 juta pengguna.
13.Filipina, lebih kurang 10 juta pengguna.
14.Australia, lebih kurang 9.1 juta pengguna
15.Argentina, lebih kurang 8.2 juta pengguna
16.Taiwan, lebih kurang 8.2 juta pengguna.
17Colombia, lebih kurang 7.5 juta pengguna
18.Brazil, lebih kurang 6.2 juta pengguna.
19.Chili, lebih kurang 6.2 juta pengguna.
20.Thailand, lebih kurang 6.2 juta pengguna.

   Maaf melalut begitu banyak. Tunggu sahaja 36 jam dari sekarang apakah yang berlaku terhadap semua laman sesawang kerajaan. Adakah kerajaan akan menang dalam menangkis serangan hackers ini atau "Anonymous" menang dalam peperangan ini? Sama-sama kita nantikan sambil makan kuaci dan minum air coke.



Sekian....



7 comments:

mundial said...

tolong hack blog nie.. aku merayu

Khuzrin Kamarudin said...

Jangan sampai aku hack blog kau dulu cabi... hahhaha...

Anonymous said...

ko mmg mcm haram eh pot..dgr cter jd keeper skor 2 bijik, assist 1..btol ke..?

beautiful_rose said...

hanya jadi pemerhati...

Cik Nursya said...

godamla ptptn... lenyapkan name aku sorang dh ar.. pellisss...

CintaZulaikha said...

tak tau sapa yg salah...no komen~~

Bukan si buaya said...

yg porno2 tu x reti2 plak nk suruh tutup kan.. haishh~~ xpaham xpaham~~~