Monday, September 12, 2011

Ok, Lambat Seminggu...

   Sepatutnya benda alah ni aku post pada minggu lepas tapi disebabkan sibuk menghadiri rumah-rumah terbuka kenalan-kenalan, buatkan aku terlupa walaupun memang dah simpan benda ni dalam kepala.

   Bagi penggemar kipas-susah-mati Liga Malaysia, umum tahu bahwasanya sekarang ni sedang berlangsungnya piala paling berprestij dalam kancah bola sepak negara. Iaitu Piala Malaysia yang juga merupakan antara kejohanan tertua di Asia. 

   Kepada "penyokong baru Harimau Malaya lepas menang Piala AFF", tapi lebih cenderung menyokong EPL, atau liga eropah lain, kalau anda kurang berminat untuk apa aku tulis, sila beredar segera dengan sopan. Tiada paksaan untuk anda teruskan bacaan. :)

   Bukan aku cuba meniru pengulas bola sepak terhebat, Lucius Maximus, di laman blog Sokernet. Ini sekadar berkongsi. 

   Piala Malaysia seringkali berubah-ubah formatnya. Semua terpulang kepada dasar pengurusan pihak maha cekap, teratur dan efisyen iaitu FAM. Kali ini Piala Malaysia dijalankan dengan format liga di peringkat kumpulan yang dibahagikan kepada empat. Hanya juara dan naib juara yang layak ke pusingan kalah mati. Tanpa membebel panjang, mari kita lihat pasukan-pasukan yang bertanding :


KUMPULAN A


---Sang Kenari (Kedah)---

"Biar Jasa Jadi Kenangan". Motto dari Kedah FA. Begitulah juga jasa besar Rozita Che Wan, anak jati Alor Setar, yang menjadi inspirasi kepada lelaki membuang baka kurang elok di bilik air. Sekaligus memastikan negara hanya bakal dipenuhi generasi berkualiti.
 ---Sang Seladang (Perak)---

Kak Limah yang begitu setia di belakang Perak. Kak Limah pernah menjadi fenomena Malaysia sekaligus memadam populariti cerita 2 Alam milik doktor rambur cendawan. Diharap fenomena Kak Limah membantu semangat Seladang.



---SabaHawks (Sabah)---

Dulu nama jolokannya ialah Sang Badak. Namun mereka menukar kepada nama gelaran yang lebih garang iaitu Hawks. Sama garang dengan ahli-ahli kelab penyokong mereka. Dijangka ahi kelab penyokong mereka ini akan mengganggu-gugat fokus pasukan pihak lawan.


---Sang Jengking (Johor)---

Seluruh isi dunia tahu akan bisa seekor kala jengking. Dan itulah yang ingin dilakukan pasukan Johor, ingin menumpaskan pihak lawan tanpa perlu tenaga yang banyak. Sejauh mana langkah mereka dalam kempen Piala Malaysia 2011?


KUMPULAN B


---Sang Penyu (Terengganu)---

Biarpun mendapat nama jolokan "Penyu", itu tidak bermakna mereka merupakan pasukan yang slow. Buktinya mereka sudahpun merangkul Piala FA 2011. Kepada Penyu, jangan jadi macam Pendekar Penyu yang gila pompuan ok? Apa? Tak kenal? Pergi baca balik buku Dragon Ball.


---Semut Api (PKNS FC)---

Satu lagi kaum serangga kecil tapi menyakitkan sekiranya diserang oleh kuantiti yang banyak. Buktinya mereka telah merangkul kejuaraan Liga Perdana. Kecil-kecil semut api beb! Buka cili api ye adik-adik.


---Sang Rusa (Negeri Sembilan)---

Sama ada menang atau kalah, semuanya bergantung kepada prestasi kembar sensasi "bertarung" dengan Rita Rudaini dan Ayu Raudhah. Jadi kepada Rita dan Ayu, jangan "dibantai" sangat abang-abang ni sehari sebelum perlawanan. Bahaya untuk skuad.


---Sime Darby FC---

Merupakan sebuah kelab dengan tajaan syarikat gergasi Sime Darby, kelab ini sentiasa dipandang remeh. Namun begitu, kehebatan kelab ini mengetepikan Pahang pasukan terhebat dunia dengan jumlah jaringan yang besar, bukanlah sesuatu yang boleh dipandang mudah. Hati-hati yang lain!


KUMPULAN C

---Red Worriors (Kelantan)---

Kita akan sebut dengan nama Amir Maharajalawak. Maharaja ok? Bukan raja. Maksudnya Amir ni power! Legenda tiada galang ganti. Begitu juga hendaknya kepada The Red Worriors, yang dulunya dikenali dengan Kijang. Antara maharaja baru dalam kancah bola sepak Malaysia.


---Sang Lebah yang sangat power dan berbisa (Johor FC)---

Bukan sahaja pemain-pemainnya kacak, malahan penyokong-penyokongnya juga kacak-kacak dan chun-chun. Berbekalkan motto "Enjut Lebah Enjut", Johor FC sentiasa kasi seeeeennnngggaaaattt kepada pasukan lain. Muahahaha! Ok. Sila ambil perhatian. Johor FC dan Johor adalah dua pasukan berbeza. Johor FC ialah pasukan kelab sementara Johor pula merupakan pasukan negeri sama macam Kedah, Perak, Negeri Sembilan. Ok? Bengang pulak bila ramai tak reti bezakan. Huh!


---Felda United---

Antara pendatang baru dalam kancah liga Malaysia, "adik" kepada pasukan terkuat dunia Pahang dan diasaskan oleh Perdana Menteri kita. Namun yang masih dimusykilkan, PM kita lahir di Pahang, tapi katanya beliau merupakan penyokong Kelantan. Ok. Perhatikan rembatan ala-ala Gerrard. Memang power!


---Sang Kenyalang (Sarawak)---

Ok. Tak ramai rasanya kenal dengan Belinda Chee, personaliti 8TV dari Sarawak ini. Begitu jugalah sekiranya hendak disamakan dengan skuad Kenyalang. Nama mereka agak lama tenggelam dalam kancah bola sepak Malaysia. Di harap Belinda semakin meningkat, juga Sarawak turut meningkat bagi memeriahkan lagi dunia bola sepak negara. Oh ya! jumpa Belinda dalam 8TV Quickie.


KUMPULAN D


---Red Giant (Selangor)---

Amri Yahyah, pemain yang pernah menggegar jaring pasukan biasa-biasa, Manchester United sebanyak 2 kali dalam satu perlawanan. Power tak power la mamat ni. Antara salah seorang bintang dalam skuad Selangor. Selangor dengan membawa Misi-33 iaitu ingin menjulang Piala Malaysia buat kali ke-33. Mempunyai rekod besar dengan kemenangan sebanyak 32 tapi kali terakhir ialah pada 2005. Sama macam Liverpool pulak ada sejarah lampau.


---Penyu Muda (T-Team)---

Satu lagi pasukan kelab, "adik" kepada Terengganu. Namun begitu adik bukan sebarang adik, mereka ni garang, sama garang macam Abng Long Dil. 


---The City Boys (Kuala Lumpur)---

David Arumugam, antara penyanyi lagenda begitu asyik menyanyikan lagu "Senyumlah Kuala Lumpur". Biarpun mempunyai nama jolokan hampir sama dengan Manchester City, tapi mereka tidak membawa imej England. Ni memang Malaysia punya. Semakin meningkat naik sejak akhir-akhir ini. ~~Kuala Lumpur, senyumanmu, di pagi ini~~ Terima kasseeeyyyy!!


---Policeman (PDRM FC)---

Harap maklum. Gambar di atas bukan polis Malaysia. Sebaliknya polis dari Indonesia. Polis Malaysia mana ada macam kat atas ni. Polis Malaysia tutup aurat, baik, jujur, cekap, amanah. Ok ok. PDRM FC merupakan antara pencabar yang tak boleh dipandang mudah. Kalau di Singapura ada kelab hebat, Singapore Army Force FC (SAFFC), kita juga ada PDRM FC. "Awak jangan main-main dengan saya!" Inspektor Lim menghentak meja soal siasat. "Sabar Lim, sabar." Inspektor Mazlan menenangkan. Ok. ni dialog Gerak Khas. Huahuahua...



Ok. Itu dia 16 pasukan yang bertanding untuk merebut Piala Malaysia. Yang mana pasukan kesayangan anda? Pasukan mana yang akan menjulang kejuaraan ya? Jeng Jeng Jeng...


---1st time entri aku banyak gambar---
---Gambar semua rembat tanpa kebenaran---
---Johor FC power! power! power!---

sekiyan...



7 comments:

CintaZulaikha said...

mmg ulasan terbaik dr pakcik sipot...cayalahh...

ps: tau tak yg PS2 Pes 2011 ada team malaysia kat dlm dia...terperanjat skjap..hehe

Unknown said...

harhar.

liga malaysia pun ok apa.. naa??

jiranmafiarussia said...

bila masa lim jadi inspector? hahaha


aku selalu cam nak sokong kl and pdrm fc. tapi akhirnya aku sokong kelantan sebab ada kunalan!

Anonymous said...

pasukan sabu x de ke?

cik_miemy said...

haha sempoi~

GhadisBola said...

@jiranmafiarussia : bila masa kunalan main utk kelantan ?? hahaha

sentiasa menyokong Hobin Jang Hobin.
Sipot : terima kasih puji idola saya ! Amri. hehehe

adeil said...

yeahhhh...idop the red wriorssssss..... gomo meroh gomo...uhhh......wahahahaha