Tuesday, September 20, 2011

Tong Gas dan Berjima' Dengan Jalan Berturap...

Medium penting bagi tukang masak

9.00 pm, 19/9/2011.

   Epul yang baru balik dari KL, merengek-rengek mengajak kami pergi makan padahal baru petangnya kami pergi makan. Oleh kerana memang kami pun nak melepak, jadi kami turutkan. Aku, Betik, Pucca, Brendan menyiapkan diri seadanya untuk pergi kedai makan. Pergi kedai je kot, takdelah smart sangat.

   Kami pilih untuk makan di "Mek". Gelaran ciptaan sendiri merujuk kepada kedai makan yang dikelola orang dari Siam. Kami duduk di meja makan bawah, paling hujung, serta-merta pelayan mengambil pesanan. Usai sahaja dia beredar ;

    "Pum... Pam... Pum... Pam..." Pucca buka cerita.

    "Pum... Pam... Pum... Pam..." Betik sambung.

    "Pum... Pam... Pum... Pam..." Epul taknak ketinggalan.

    "Pum... Pam... Pum... Pam..." Brendan menambah lagi.

    "Hahahaaaa..." Semua ketawa paling lantang menenggelamkan hingarnya suasana kedai.

    Tengah meletup bersembang, tiba-tiba pekerja "Mek" datang,

    "Soh, Kak Su panggil," Kak Su merujuk kepada tokey kedai. Oleh kerana sebelum ini, "Mek" pernah mendapatkan khidmat aku, jadi apa-apa hal je, mesti tokey cari aku.

    "Soh, tolong ambikkan gas kat kedai atas boleh? Gas habis. Pakai motor akak." Kak Su terus meminta tolong tanpa ragu-ragu. Dari segi permintaannya itu tiada tanda yang dia mahukan jawapan 'Tak Boleh'. Jadi aku ok je laa.

    Dengan skuter Ego milik Kak Su, aku tungganglah menyelusuri bandar Segamat pergi ke kedai atas yang dimaksudkan.

   Usai ambil tong gas penuh berisi, aku letakkan dibelakang tempat duduk. Jalan raya agak sibuk. Jadi aku ambil keputusan menggunakan jalan belakang. Jalan yang sedikit angker, gelap, lintas railway keretapi, kebun getah.

   Aku tunggang agak perlahan sebab tangan kiri tengah pegang gas. Cuma guna tangan kanan dan sistem keselamatan pula hanyalah bergantung kepada brek depan.

   Jalan agak gelap, kepala dah fikir kemunculan "akak-akak" je.

   Sampai di satu selekoh, tiba-tiba aku perasan macam binatang lalu, entah kucing, entah biawak. Terkejut. Aku tekan brek depan. Natijahnya...

   Ssssrrreeeeetttt... Gedebuk... Aku tergolek terus berjima' dengan jalan berturap.

   Kelentang... kelentang... Yang ni pula bunyi tong gas jatuh di sebelah aku yang sedang meniarap. Nasib baik tak hempap aku dan nasib baik tak meletup.

   Maka bertambahlah siri kemalangan sepanjang aku hidup. Aku bingkas bangun cuba mendirikan motorsikal. Dalam keadaan terkial-kial tu, ada kereta datang dari belakang dan perlahankan kenderaan.

   Dia sekadar tengok dari tingkap dan berlalu. Tahi punya orang!

   Dengan kudrat yang masih ada, serta semangat harimau belang yang tak pernah luntur, chewah! Aku kembali menunggang motorsikal dalam keadaan kaki berdarah dan selamat sampai ke kedai 'Mek' tadi.

   Kak Su agak karget dan memberikan rawatan awal dengan menyapukan minyak dari Thailand. Pedih dia macam haram. Kak Su ucapkan terima kasih sebab tolong dia, dan belanja aku makan.

   Esoknya aku pergi klinik sebab agak tak tahan dengan sakitnya. Berdenyut-denyut. Tak sangka pulak masa pendaftaran, yang bertugas di situ ialah Kak Nurul. Antara kenalan aku. Cantik orangnya. Bertudung litup kuning dan berbaju kurung putih corak bunga kecil kuning sewaktu aku berjumpa dengannya di kaunter pendaftaran.

   Dengan bantuan dia, proses mendapatkan rawatan agak licin dan sekejap. Terima Kasih Kak Nurul. Wink.. Wink...

  
Moral of the story : Sekiranya anda peniaga kedai makan, pastikan bekalan gas mencukupi. Kalau tidak...







14 comments:

iyan shazlind said...

nasib baik tak meletup tong gas tu..

PenuliS said...

kalau lah meletup tong gas tu,rentung kau kt situ gak.hehe!

nurkaloi said...

tajuk gempak ! hehe puas nak paham kan tajuk uh... bace baru kaloi faham

♥ norlida ramli ♥ said...

tajuk x bole blah..haha =p

ABU said...

bodoh!! gelak aku kat opis baca entry ko ni...hahahahahahahah..

HEROICzero said...

keni'matan berjima' dengan jalan raya tu paling , WIN !

budakampung said...

oh baik gila kau..dan yang naik kereta tu memang celaka..siallah puihh!

syafiqakarim said...

pum pam pum pam.hahaha.
mesti sakit.pum pam pum pam :p

Cik Rose Cute said...

Itulah bangsa kita sekarang...cuma tengok jer...tak simpati atau tolong huhuhuhu...

Anonymous said...

hambar~~

merahitujambu said...

bahayanyaaa

Peah Glemer said...

kesian kau, hahaha

pemuzik jalanan said...

Dekat rumah aku ada kedai 'abe' hik.

Heidi Shafiq said...

kirim salam kat kak nurul ye.. ;P