Tuesday, November 1, 2011

2 Bangkang, 8 Sokong...

Hidup dunia ni, banyak kata putus perlu dicapai melalui kesepakatan. Penyelesaian masalah harus dipersetujui ramai ahli. Barulah semua puas hati. Kalau kata putus dipilih dengan sistem diktaktor kuku besi, ramai yang sakit hati. Betul tak?

Ah. Dah macam tradisi pulak di blog Sipot Si Tukang Tulis ni. Setiap entri je mesti intronya macam karangan SPM Bahasa Melayu.

Sebenarnya aku dapati, banyak perkara yang sepatutnya mendapat persetujuan tapi ramai yang bangkang.

Dalam 10, 2 bangkang 8 setuju. Cis. Dah macam formula Matematik Tambahan pulak. Tanpa membuang masa yang agak panjang, apa kata kita usyar, apa itu 2 bangkang 8 setuju.



2 bangkang, 8 setuju bila mana :

SMS-SMS pembaca dalam surat khabar, ada yang meminta agar stesen-stesen TV atau radio tempatan menghentikan drama-drama dan lagu-lagu Indonesia. Ada je yang cakap benci, meluat terlalu banyak lambakan hasil seni dari seberang. Tapi kenapa tidak dihentikan? Sebabnya dalam 10, cuma dua yang bangkang, lagi lapan setuju dan memuja-muja. Drama sinetron Nenekku Bukan Nenekku, Si Tamak Yang Rugi, Putri Yang Bertukar. Lagu-lagu seperti Ai Ai Shenkamen, Cari Gadoh, Percaya Dadaku dan sebagainya terlalu banyak. Sakit kepala lah.


2 bangkang, 8 setuju bila mana :

ON CINTA, ON TEMAN, ON SUNYI, ON JAAFAR atau berapa banyak lagi ON yang memenuhi ruang iklan-iklan komersial dalam TV dan surat khabar. Melanggan benda alah bangang tu sebenarnya membangangkan diri sendiri. Jadi ramailah yang menghina-hina dengan kehadiran iklan seperti itu di zaman Facebook, Twitter mula menguasai dunia internet. Tapi kenapa masih ada lagi? Sebabnya ada ramai lagi pengguna telefon bimbit di Malaysia ni yang melanggan servis bangang tersebut sekaligus mengkayakan orang lain.


2 bangkang, 8 setuju bila mana :

Sakit hati dengan bingitnya bunyi-bunyi yang mendesingkan keluar dari rongga-rongga ekzos motorsikal milik rempit. Semua menyumpah seranah kenapa boleh wujud budaya rempit yang cuma ada di Malaysia ni. Hakikatnya, mereka dididik dari kecik. Dari aktiviti berbasikal chooper, bmx. Mak bapak jugak yang beri. Mintak itu, bagi. Mintak ini. Bagi. Dah besar sikit, mintak motor pun di bagi. Teringat aku masa duduk Paloh. Ada sorang rempit ni, aku ajak main bola, dia cakap “Mak aku tak bagi main bolalah. But bola mak aku nyorokkan mana entah.” Habis cakap terus start motorsikal yang dibelikan oleh maknya sendiri. Apa kelancau?


2 bangkang, 8 setuju bila mana :

Baru-baru ini sekali lagi Sharbinee membuat benda biol yang mana tiba-tiba menggelupur bila bola datang kepadanya sekaligus menjadi punca kekalahan Terengganu dalam final Piala Malaysia. Walau pun dalam sepuluh, ada lapan orang mencaci maki herdik hina beliau, namun ada dua yang memuji dan memandang beliau dari sudut nilai bukannya populariti. Ok. Yang dua tu aku lah salah satunya. Lupa ke jasa beliau membawa pingat emas Sukan SEA acara bola sepak? Final takde bolos berbanding abang keeper kerol fami muka jepun yang bolos dua masa final AFF Suzuki. Lupa jasa Sharbinee yang selamatkan penalti masa kelayakan pusingan pertama Piala Dunia menentang Taiwan? Sekaligus membawa Malaysia ke pusingan kedua. Pada aku, Sharbinee tetap terbaik.


2 bangkang, 8 setuju bila mana :

Dalam 10 orang, 2 orang yang bangkang cakap pemilik blog ni tak kacak, berbanding 8 orang yang lain menyatakan setuju pemilik blog ini hensem. Jumlah keseluruhan menjadi 10.


“Boleh blah dengan keperasanan kau Sipot. Puih!”


Har har har….




6 comments:

peep said...

ye, kau mmg hensem! :P

ct nurhafezh ismail said...

haktuihhh ! hahahahahah

Miss Dolce and Gabbana said...

Kesemuanya yang disenaraikan ada logiknya cuma pada perenggan terakhir itu aku dapati ianya adalah auta.haha

fara aieda said...

oke..aku pown slh sorg dr 2 org yg tak slhkn sharbinee tu k..arap mklum...


tp aku slh sorg antre 2 org yg kate ko tak kacak tuh!!...
OMG!!..

The Real Nurna Azrin (^_^)v said...

sharbinee mmg terbaik la

Cik Bulat said...

hemo2! hamboi, tp bgantung jugak, kalau cter2 teladan mngenai akhirat tu ok la. :)