Monday, November 28, 2011

Gugup di Tampin...

   Aku tumpukan perhatian aku kepada permainan PES 2012, permainan bola sepak di komputer milik si Brendan. Ingin menewaskan dia dalam pertaruhan strategi dan kehebatan masing-masing. Brendan memang diakui lagenda dalam game tersebut, siapa yang kalahkan dia dah boleh buat pulut kuning dan telur pindang untuk raikan kejayaan.

   Sambil bermain, hati aku dilanda seribu kekecewaan. Sepatutnya esok, aku akan bergerak ke Tampin, menghadiri majlis perkahwinan abang kepada Cik Ila. Namun niat tersebut terpaksa dikuburkan berikutan tiada sesiapa nak teman pergi sana.

"Takkan aku nak pergi sana sorang-sorang. Nampak sangat desperate." Aku bermonolog sendirian. Permainan masih diteruskan ketika aku sudah ketinggalan 0-3 kepada Brendan. Ah! Tewas kepada Brendan dah jadi adat.

"Beep! Beep!" Telefon bimbit lampu kuning dalam poket seluar berbunyi menandakan ada mesej masuk. Aku menggagau-gagau poket mencari-cari telefon bimbit yang bercampur-campur dengan duit syiling dan kotak rokok dalam satu poket. Dah macam poket Doraemon gamaknya.

"Sok! Jom pergi!" Mesej dari Ain,mengejutkan aku. Siang tadi aku ada ajak dia pergi sama sebab dia kawan kepada Cik Ila. Tapi dia menolak pada awalnya. Takpelah. Tiba-tiba sekarang dia yang beria pulak. Apa yang mengubah fikiran untuk pergi ke Tampin, masih menjadi tanda tanya.

**********

   Aku terlewat bangun. Jam dah lebih pukul 12 tengahari. Sedangkan janji semalam pukul 12 gerak. "Mampus aku!" Terpacul serta-merta. Tidur lepas Subuh, memang ni lah jadinya. Telefon bimbit aku cari. Terperosok di bawah bantal.

"24 missed call." daripada Ain. Aku semakin gelabah. "Entah-entah minah ni dah gerak tinggalkan aku." Aku cuba buat andaian sendiri sebelum aku telefon dia. Lega sedikit dia masih lagi di Terminal Segamat. Menurutnya bas gerak pukul 1. Jadi aku masih ada masa. Aku pun bersiap seadanya.

"Pergh! Macam Aaron Aziz!" Suara kecil hati aku memuji diri sendiri ketika menyisir rambut. Dasar perasan.


Di terminal bas, dua orang gadis sudah sedia menunggu aku. Ain, dengan sedikit solekan diulitkan ke wajahnya, berkasual baju kurung hitam-ungu, membimbit beg tangan selayaknya mana-mana gadis lain. Dia lemparkan senyuman berlesung pipit yang memang manis. Sementara seorang lagi, Ertika juga tampak manis dengan kasual baju kurung hijau lembut, membimbit beg tangan, juga melemparkan senyuman kepada aku. Diapit dua gadis buat aku rasa lain macam. "Lelaki yang keluar dengan perempuan ramai-ramai ni biasanya geng-geng sotong." Aku berprejudis negatif sendirian.

"Aku ingat kau bertanjak nak datang sini." Ain bertanya yang aku kira sekadar perlian. Cis.

Dalam perjalanan, hati aku semakin gugup. Rasa seperti sistem pembuluh darah gagal berfungsi dengan degupan jantung semakin kencang. Aku kira menanti keputusan peserta Vokal Bukan Sekadar Rupa yang terkeluar juga tak segementar ini. Minda aku sibuk berimaginasi akan suasana di majlis perkahwinan itu nanti. Apatah lagi, ini kali pertama untuk aku bertemu seluruh keluarga besar Cik Ila. Baik Opah, Mak Lang, Busu, Mak Su Timah, Mak Teh, Pak Uda dan semua rasanya akan berkumpul di satu tempat. Ah, aku sibuk memikir apakah dialog paling sesuai untuk aku mulakan ketika bertemu mereka nanti.

"Assalammualaikum Pak Cik, dah makan?" Ah! Tak boleh! Ni kan walimatul urus. Apa kejadah tanya dah makan ke belum.

"Errr. Ni siapa yang kahwin ni ye Mak Cik?" Ni satu lagi dialog bangang. Takkanlah aku datang kenduri kahwin tanpa tahu siapa yang bersanding.

"Cik. Agak-agak Pak Cik kan, betul ke Osama mati dibunuh? Atau itu cuma karekter ciptaan Yahudi dan Amerika?" Ni lagi tak masuk akal, belum apa-apa dah nak berbual politik dunia. Ah. Degupan semakin kencang. Sampailah aku terlelap. Tahu-tahu dah sampai Tampin.

********

    Aku, Cik Ila, Ain dan Ertika turun dari Proton Saga yang Cik Ila guna untuk jemput kami. Dari jauh dah kedengaran riuh suara DJ yang diupah untuk menghangatkan suasana. Biar tak sehangat Hot FM, tapi masih mampu menghidupkan keadaan. Meriah.

   Kami dijemput mengambil makanan dan mengambil tempat duduk. Aku perhatikan Cik Ila beredar untuk menyambung kerja melayan tetamu. Cik Ila berbaju kurung merah lembut bercampur putih, tudungnya hitam aku lihat dua kali ganda ayunya. 

"Awek sendiri memang ar lu nampak lawa, lahanat!" Ni suara siapa pulak yang menyampuk ni? Jangan ganggu cerita aku boleh tak? Ok, berbalik kepada cerita.

   Aku diperkenalkan kepada seorang demi seorang. Ah. Memang seperti dijangkakan. Aku mati bicara. Sekadar bersalam dan menguntum senyuman yang aku kira paling macho boleh aku beri. 

"Oh, ni ke Encik Khuzz? Selalu dengar cerita je." Salah seorang yang aku salam bertanya. Aku terasa sedikit geli hati. Dah terlalu lama nama "Khuz" tu tak digunapakai. Sejak "Sipot" menjadi nama samaran yang lebih ramai kenal, Khuz sudah lama terkubur.

"Agak-agak berapa tahun lagi ni?" Seorang mak cik kepada Cik Ila bertanya dalam gurauan. Faham benar akan maksud gurauan itu, aku cuba kawal riak wajah segan. 

   Namun begitu, seorang sepupu Cik Ila, yang selama ni aku berhubung dengan laman sesawang Facebook, Apan, datang kepada kami yang sedang makan. Memang seperti dalam gambar, Apan memang jambu orangnya. Dia begitu ramah dengan aku sepanjang kami berbual. Macam lama kenal pulak. Tiba-tiba dia beredar. Tahu-tahu dia dah di khemah karaoke, menyampaikan lagu kepada kami. Terasa mahu sahaja aku pergi ke khemah itu dan mempertaruhkan suara ala Yabang Khalifah campur Black sikit-sikit ni. Tapi terpaksa dipendamkan sahaja berikutan mengekalkan imej macho.

   Kami dijemput masuk ke rumah memerhati gelagat setiap seorang ahli keluarga besar Cik Ila, lepak di situ sebelum kami, termasuk Cik Ila dihantar ke stesen keretapi untuk pulang ke Segamat.

**********

"Abang jangan layan b macam ni sekarang je. Biar sampai akhir hayat pun tau?" Cik Ila bersuara kepada aku sewaktu kami tiba di Stesen Keretapi Segamat. Aku senyum. Fikiran menerawang ke depan. Ah. Berangan lagi, kali ini membayangkan akan sebuah mahligai bertakhtakan kebahagiaan milik kami berdua.

Wink! Wink!


p/s : Ain, Ertika... Tu ar. Apesal tak ambik gambar? Kan aku dah tak letak gambar dalam ni. Har har har... 





6 comments:

Miss Dolce and Gabbana said...

Uish.Dah pergi jumpa bakal keluarga mentualah.Nampak macm sporting je diorang.Bila lagi kau nak naik pelamin ni? haha =)

Khuzrin Kamarudin said...

Hahaha... sporting tu yang buat aku bertambah gugup sebenarnya.. hahaha...

Naik pelamin? Bila aku betul2 dah jadi orang nanti.. har har har..

erleena said...

haha lawak cerita nie , mcm novel pun ade, but its real rite aha nice one :)

Ayu Azuri said...

khuz , ni first time ek ? hehe . .rilex ar . .yang sporting ar best . . .cool . .hehehe

btw, semoga sampai jodoh korang hingga akhir usia . . :)

farot said...

ececeh.... da jmpe famili mertua.... xlame lagi la tu...huhu

"Naik pelamin? Bila aku betul2 dah jadi orang nanti.. har har har."

sekarang ni ko kategori ape???

Khuzrin Kamarudin said...

Erleena : Yup.. cerita benar... heee... Terimas :)

Ayu Azuri : Ha'ah.. first time.. gugup kaw2 punya.. har har har... Terimas ye :)

Farot : Lama tak nampak? Mana tercampak? Hahaha... Mestilah.. tolong fahamkan apa maksud jadi "orang" tu ye adik2... :)