Sunday, November 27, 2011

Malaysia vs Bahrain... Maaf, aku pilih Bahrain...

Kredit gambar kepada Fanpage Bolasepak Malaysia

   Haaa... Baca tajuk tu, start nak melentinglah tu. Simpan amarah kalian dulu. Aku faham, sekarang ni setiap marhaen, rakyat jelata dari seluruh pelusuk Malaysia sedang berapi-api semangat Harimau dalam diri mereka. Termasuk aku.

   Memandangkan bola sepak Malaysia semakin mendapat tempat dalam hati rakyat tempatan, maka tiada salah sekiranya aku ingin membuat prediction aku sendiri.

   Apapun, masih belum terlambat untuk aku ucapkan tahniah kepada skuad Harimau Muda yang telah merangkul pingat emas di kejohanan Sukan SEA2011. Ah, kalau aku nak ucap tahniah kepada skuad pingat emas Sukan SEA2009 pun masih boleh. Takde salahnya. Sebabnya, emas Sukan SEA2009 lah petanda Harimau Malaya kembali digeruni di pentas Asia Tenggara. Percaya atau tidak, untuk kejohanan-kejohanan sebelum ini, sama ada acara bola sepak Sukan SEA mahupun Piala Tiger (kini Piala AFF Suzuki), Malaysia seringkali diletakkan sebagai pilihan kelima di belakang Indonesia, Thailand, Singapura dan Vietnam.

   Berbalik kepada isu di mana akan menyebabkan "penyokong-penyokong baru berdaftar Harimau Malaya" ni melenting. Malam ini, skuad emas Sukan SEA2011 akan berdepan cabaran Bahrain. Sebuah lagi pasukan, selain Malaysia yang sedang bergelut mencari mata bagi meneruskan cabaran layak ke Sukan Olimpik 2012.

   Kita ketepikan hal barisan Harimau Muda. Rata-rata semua dah tahu siapa yang akan turun sebagai kesebelasan utama malam ini. Rajuk si Fakri di akhbar Kosmo!, Khairul Fahmi terus konsisten, mahupun Nazmi muncul membawa aura TsuNazmi. Semua tu pihak media dan pihak Facebook dah kecahkan.

   Bahrain. Bukan calang-calang pasukan dalam benua Asia. Untuk peringkat kelayakan Piala Dunia 2010 di Afrika Selatan tahun lepas, mereka cuma selangkah lagi untuk berjaya melayakkan diri ke kejohanan terbesar dunia itu. Namun sayang dimatikan oleh New Zealand. Malaysia? Peringkat pertama je dah kena lauk dengan Bahrain sendiri pada pusingan pertama dengan aggregat sebanyak 1-4.

   Mendapat jolokan Al-Ahmar (The Red), meskipun sama seperti jolokan Kelab Sejarahwan Liverpool (The Reds), itu tak menjamin yang mereka akan bermain sama bangang macam Liverpool. Atau mungkin mereka ni Liverpool versi Asia. 

   Menduduki ranking ke-102, cuma kurang dua anak tangga untuk berada di kelompok terbaik 100 sementara Malaysia di kedudukan 155. Lebih 50 negara yang membezakan jarak antara kedua pasukan.

   Ok. Itu untuk skuad senior. Tapi takde bezanya pun dengan skuad Harimau Muda. Ada je pemain Harimau Muda di'rotate' masuk ke skuad senior dan begitu juga yang di skuad senior. Dah macam nak main Kejohanan Bola Sepak 7 Sebelah Anjuran UMNO Semberong pulak. Main suka-suka hati tarik-tarik pemain.

   Bahrain, mendapat bye di pusingan pertama, kemudiannya terpaksa berhempas-pulas menentang Palestine yang telah menundukkan Thailand 4-0. Nasib menyebelahi Bahrain bila mereka layak menerusi peraturan gol tempat lawan setelah terikat 2-2 dengan Palestin.

   Mereka ada serangan menyaksikan ada satu gol yang dikutip sepanjang dua perlawanan, berbanding Malaysia yang masih ketandusan gol sambil menantikan magis adiwira penyelamat Fakri.

   Pertahanan mereka agak rapuh setelah melepaskan lima gol berbanding Malaysia sebanyak empat gol. Namun harus diberi perhatian, ketinggian mereka dan corak permainan mereka hampir sama dengan Syria. Oleh itu, kalau skuad Harimau Malaya masih mengamalkan sistem permainan 'clear' bola ikut hala angin, ikut hala telur ataupun ikut hala mana ada penyokong gadis seperti menentang Syria tempoh hari, maka aku cadangkan pemain Malaysia bersara awal dan apply GiatMara.

   Ketika menentang Syria tempoh hari, berapa banyak hantaran tinggi jauh yang dengan selamba badak dipatahkan pemain tinggi Syria? Sambil penjaga gol mereka sibuk bergambar dan main Twitter sebab bola tak sampai-sampai. Dah tahu macam tu, masih lagi nak main bola tinggi. Susuk tubuh pemain Sepanyol rata-ratanya juga rendah-rendah. Tapi tengok gaya permainan mereka, ada hantaran tinggi jauh?

   Kepenatan. Adakah jarak lima hari cuma diisi dengan rehat semata-mata? Tak. Mesti ada latihan. Apatah lagi ada yang cedera, sedikit merencatkan perjalanan skuad Harimau Muda ini.

   Kamon para penyokong. Biarlah realisitik dan berpijak di bumi yang nyata dalam meletak sasaran. Ini ada yang cakap Malaysia bakal menang 5-0 lah. 3-0 lah. Lawan Kemboja haritu pun masih tercungap-cungap. Apa rasionalnya? Selain Lubnan yang dari negara Arab, ada lagi negara Arab lain kita dah kalahkan?
   Maaf. Agak berat untuk menyuarakan. Bukan tak patriotik, tapi dah memang kenyataan. Aku mengikuti perkembangan bola sepak Malaysia dari zaman Akmal Rizal. Jadi rasanya dapat diramal sebarang kemungkinan.Walaupun jauh di sudut hati mengharapkan kemenangan dan tuah di sebelah kita. 

   Tapi, aku rasa kemenangan di pihak Bahrain. Atau mungkin magis bakal berlaku Malaysia menang tipis ke atas Bahrain.


"Kenapa serius sangat ni Sipot?"

"Err... Ampun Tuanku, patik rasa Malaysia menang punya! 15 berbalas satu! Kompem!"


Hahaha... Selamat berjuang Sang Harimau...





6 comments:

rashideeshukri said...

firstttttt.

ini legend! hantar la kat Sokernet Tamu.

Infinitesane 2.0 said...

Kalau ko ikut bola malaysia dari zaman akmal rizal, mesti ko ingat kita pernah menang lawan yaman 1-0, pastu kita pernah menang lawan syria 4-1...

owh, tu mungkin diorang antar skuad simpanan je kot...

CintaZulaikha said...

errrr...bab bola nih serah ajer pada yg pakar, mana tau rezeki harimau muda plak nanti...aminn...

Primadona said...

uish.Apsal aku noob sangat kalau sampai sejarah bola sepak negara ni eh.Kalau macam tu x perlu la aku refer ke wikipedia lagi sbb sipot dah ada jadi cikgu baru.haha

Khuzrin Kamarudin said...

Rashidee : Sokernet tamu lambat ar.. ni cerita untuk hari ni je.. hohooo... Lantak ar Abdul nak angin dengan aku cakap macamni...

Infinitesane 2.0 : Aku cerita pasal Skuad Olimpik.. kalau skuad senior, kita juga pernah tumbangkan Lesotho,

CintaZulaikha : Insya-Allah rezeki Harimau Muda...

Miss Dolce : Hahahaa... Aku cuma cerita apa yg aku tahu... Kalau kita dah minat betul2 sesuatu.. kita akan ikuti... Kan? Kan?

Anonymous said...

Each [url=http://papoziw.abgefahrene-website.de/novolog-flexpen-patient-assistance/]flexpen size[/url] avoided roof [url=http://papoziw.abgefahrene-website.de/pantoprazole-$4.00/]pantoprazole 10[/url] peaceful apparently [url=http://papoziw.abgefahrene-website.de/bactroban-2-cream/]bactroban ointment used for[/url] throbbing tie [url=http://papoziw.abgefahrene-website.de/novation-hospira-heparin/]hospira[/url] jogged elegantly [url=http://papoziw.abgefahrene-website.de/what-is-malarone/]buy malarone[/url] sharp plotted [url=http://papoziw.abgefahrene-website.de/berna-products/]berna dean he's mine[/url] brushed busies [url=http://papoziw.abgefahrene-website.de/bacteriostatic/]bacteriostatic saline v s lidocaine[/url]