Saturday, March 31, 2012

Persyaitan Cinta

"Abang, ayang mimpi lagilah benda tu." Suraya duduk disamping suaminya yang tekun membelek-belek akhbar di ruang tamu. Mukanya penuh kerisauan.


"Pasal nampak perempun mati tu?" Sharipudin memberi respon. Tapi matanya masih tertumpu ke surat khabar yang dibaca dari belakang. Berita Fernando Torres menjaringkan gol memenuhi terus ruang paling belakang surat khabar tersebut.


"Ha'ahlah bang. Risaulah saya. Dah tiga hari berturut ni mimpi macam tu." Suraya semakin bimbang. Takut bercampur juga.


"Mungkin sebab ayang period kot. Tu yang datang mimpi-mimpi kotor macam tu." Sharipudin cuba memberi punca yang dia sendiri tafsir.


"Mana ada bang. Ayang tak period pun."


"Mimpi yang nampak perempuan tergantung terbalik tu lagi?" Sharipudin menutup surat khabarnya dan diletakkan di meja berhampiran. Matanya terus fokus ke Suraya. Dia tak suka Suraya dalam keadaan tertekan.


"Ha'ah bang. Ayang nampak perempuan digantung terbalik. Dah mati kot perempuan tu. Mayatnya macam dah 3 hari mati. Abang ada dekat bawah mayat tu. Tiba-tiba tak lama tu abang kena rasuk. Abang datang cekik ayang. Sama bang. Sama. Dah tiga hari sama je mimpinya." Bersungguh Suraya menerangkan.


"Hmmm. Dahlah sayang. Takde apa nak ditakutkan. Mungkin mainan syaitan je tu. Mari baring dekat riba abang." Sharipudin menarik lembut kepala Suraya dan diletakkan di ribanya. Penuh kasih sayang, dia membelai-belai umbun-umbun Suraya. Suraya rasa sedikit tenteram. Tangan Sharipudin lembut membelai kepalanya.


"Abang. Ayang takut." Muka Suraya masih lagi kelat walaupun dimanjakan sebegitu.


"Apa nak takutnya sayang? Abang ada kan?" Sharipudin meneruskan tanggungjawabnya. Menjadi penenang kepada isteri.




**********


   Sharipudin terjaga dari lenanya. Dia meraba-meraba sebelahnya mencari isteri. Tapi dia langsung tak tersentuh tubuh isterinya. Sharipudin terus bingkas bangun. Menggosok-gosok matanya yang terasa berat akibat baru bangun tidur. Jam di biliknya itu diperhatikan dalam pukul 3 pagi. 


   Sharipudin memetik suis lampu. Memang isterinya itu tiada disebelahnya. Dia mula risau. Sebabnya Suraya memang manja dengannya. Walaupun mahu ke tandas, pasti Sharipudin dikejut. Tapi kali ini isterinya hilang.


   Tekaknya berasa haus. Dia melangkah keluar bilik tidur. Mahu mencari sekali isterinya.


   Baru saja dia hendak ke dapur, dia terpandang ke arah ruang ruang tamu. Matanya terus tertancap terus di tengah-tengah ruang tamu. Nafasnya seolah-olah laju berdengus. Namun sesekali terasa nafasnya terhenti. Jantungnya hampir meletup. Laju.


   Otaknya mentafsir apa yang dia lihat. Suraya sedang duduk bersila di ruang tamu sambil mukanya ditundukkan ke lantai. Berhampiran Suraya, sekujur tubuh perempuan sedang tergantung terbalik di mana kakinya diikat ke atas.Tangan si perempuan tergantung terjuntai ke bawah. Begitu juga rambutnya hampir mencecah lantai. Lehernya terkelar hampir separuh. Darah hampir penuh membasahi muka.


   Apa lagi membuatkan dia terkejut, si perempuan yang sedang tergantung itu amatlah dia kenali. Tubuh itu milik Zarita.Bekas kekasihnya sewaktu di universiti dulu.


"Ayang! Ayang buat apa dekat situ. Mari dekat abang!" Sharipudin separuh menjerit.


   Menyedari isterinya langsung tak memperdulikan panggilannya, Sharipudin bertekad menarik isterinya. Cuak dia melihat situasi yang sedang berlaku. Semuanya senyap. Sesekali tubuh kaku perempun tergantung itu seperti terbuai ditiup angin.


   Baru lima tapak Sharipudin melangkah menghampiri isterinya, isterinya itu bangun. Berdiri tegak. Sharipudin terus mati langkah. Melihat isterinya berdiri namun kepala dihadapkan ke bawah. Rambutnya menutup separuh wajah Suraya.


   Tak lama. Wajah Suraya diangkat. Mata Suraya hitam semua. Wajahnya berkerut. Memandang tepat ke wajah Sharipudin. Seperti penuh dendam terkumpul dalam wajah Suraya. Namun tiba-tiba, wajah Suraya menjadi hiba. Menangis.


"Kenapa you tinggalkan I? Suara Suraya sayu.


"Hah? Apa ayang cakap ni?" Sharipudin bingung. Jantannya cuba digagahkan.


"Kenapa you kahwin dengan perempuan ni?" Sedikit menjerit pula suara Suraya. Sharipudin dapat mengagak. Dia bukan berkomunikasi dengan isterinya.


"Apa yang kau nak?" Sharipudin menjerit terus. Entah dari mana kekuatan dia datang.


"I nak youuuuuuuu!" Suraya menjerit juga seperti mahu menandingi suara Sharipudin. Sharipudin tak sempat berkata apa-apa, Suraya terus berlari ke arahnya. Terus mencekik leher Sharipudin. 


   Sharipudin terjatuh. Kekuatan Suraya berlipat ganda kuasanya. Sharipudin bergelut dengan isteri sendiri. Tangan dan kaki Sharipudin cuba menolak Suraya namun tak terdaya. Sedikit demi sedikit Sharipudin lemah. Namun matanya masih mampu melihat sekeliling. Jelas matanya melihat tubuh tergantung secara terbalik tadi. Kemudian matanya melihat semula wajah Suraya yang seperti penuh kesumat dendamnya sambil mencekik leher Sharipudin.


"Biar kita hidup bersama di dunia lain. I tak suka you kahwin dengan perempuan ni." Suara Suraya menerjah gegndang telinga Sharipudin.




**********


   Sharipudin terjaga dari tidur. Peluh penuh membasahi wajah dan tubuhnya. Nafasnya laju. Seolah-olah tak puas menghirup nafas di sekeliling yang ada. Suraya yang juga tidur disebelahnya terjaga juga. Hairan melihat gelagat suaminya.


"Kenapa ni abang?" Suraya bertanya manja. Cuba melayan rasa mengantuk.


"Abang... Abang. Entahlah..." Suara Sharipudin terputus-putus. Matanya membulat melihat ke hadapan langsung tak melihat wajah isterinya.


"Dahlah sayang. Tidurlah." Suraya memeluk pinggang Sharipudin seeratnya. Membiarkan Sharipudin berasa sedikit tenang.




***********


   Sharipudin membelek-belek akhbar yang baru di beli. Di pagi Ahad, apa lagi yang boleh dia lakukan selain berehat dari tekanan kerja. Baru 2-3 helai dia menyelak-nyelak akhbar tersebut, dia tertarik dengan satu berita yang terdapat dalam akhbar tersebut. Dahinya berkerut sebaik membaca isi kandungan akhbar tersebut.




SELAYANG, 16 Februari,- Mayat seorang gadis ditemui dengan keadaan tergantung terbalik dan leher terkelar hampir separuh di sebuah rumah flat kediaman gadis tersebut. Mangsa bernama Noor Zarita Binti Misbun, dianggarkan awal sudah meninggal dunia hampir seminggu dan dipercayai membunuh diri berikutan terdapat sebilah pisau pemotong betul-betul di bawah mayat si gadis. Dipercayai mangsa sudah menggantung diri sendiri secara terbalik dan kemudian mengelar leher sendiri dalam keadaan tergantung berikutan terdapat tangga berhampiran mayat.


   Kes masih lagi dalam siasatan............




"Zarita?" Sekali lagi Sharipudin buntu. Mindanya berputar kembali. Apa yang dialami malam tadi masih lagi dia keliru. Sama ada dia bermimpi atau benar-benar dia hadapi.






p/s : Maaflah lama tak update. Malas pulak nak berjima' dengan blog sendiri. :D





7 comments:

Rokiah Wandah said...

nasib baca siang2 hahaha -,-

hamizah afifah said...

perggghhh..aku dh lar dlm klas sorang2 ni..mmg haru laa

hamizah afifah said...

perggghhh..aku dh lar dlm klas sorang2 ni..mmg haru laa

Ain Norainsyah said...

ngeri woo... huhu

chemay said...

menakutkan woihhh

mizzkechique said...

adoi..seram.. dhla penakut.. mujur bc sensiang..

Cik Cyida said...

haiyak.. seram okey!