Wednesday, December 25, 2013

KLCC dalam Nahas (Part 4)

   Syakir dan Leeya begitu girang bertepuk tampar sesama sendiri di dalam tren yang sedang dalam perjalanan ke KLCC itu. Semua penumpang cuma memandang jengkel akan kelakuan dua umat manusia yang sedang memadu cinta itu. Dalam mereka bertepuk tampar itu, Syakir terperasan ada seorang lelaki keturunan Bangladesh sedang memandang sosok tubuh Leeya atas ke bawah dengan pandangan yang nakal, justeru Syakir menghampiri lelaki Bangladesh tersebut. Dan tanpa banyak bicara;

"Zaaaap, bedebuk!"

   Dalam ruang sesempit dan sekecil itu, Syakir berjaya membuat gerakan "Thai-Go-Jaa", gerakan yang diperkenalkan oleh Tony Jaa dalam siri Ong Bak, memerlukan tubuh badan berpusing 360 darjah di udara kemudian melepaskan tendangan belakang. Kesemuanya berlaku di bawah 5 saat sahaja. Natijahnya lelaki Bangladesh tersebut terperosok di hujung gerabak.

   Orang ramai tergamam. Syakir kembali mendapatkan Leeya.

"Wah. My hero." Leeya mengukir senyuman ikhlas sambil merapikan sedikit rambut Syakir yang sedikit serabut akibat daripada gerakan mautnya tadi.

   Mereka kembali berpegangan tangan sambil menyanyikan lagu 'My Heart' tanpa mempedulikan penumpang lain. Bahagia sungguh.

*****

   -Dua hari sebelum pertemuan romantis Syakir dan Leeya-

   Di sebuah lot kedai, tingkat dua, terdapat sebuah firma guaman milik Datuk Basirun, yang melakukan kerja-kerja konsultan kewangan, pembelian harta tanah ataupun perkara yang berkaitan. Kadang-kadang firma tersebut juga dijadikan tempat rujukan petani-petani yang ingin mengembangkan perusahaan mereka ke tahap yang lebih tinggi agar dipandang hebat oleh masyarakat. Datuk Basirun memang menyokong sikap-sikap orang yang ingin memajukan diri ini. Dek kerana hal inilah, Datuk Basirun dipandang tinggi oleh rakyat setempat. Apatah lagi beliau ialah anak Felda, sering menjadi penghias muka depan majalah-majalah usahawan dan majalah Felda itu sendiri.

   Datuk Basirun memang harum namanya di mata rakyat, namun tidak di matanya sendiri.

   Hal ini kerana beliau telah menerima sejumlah bayaran yang agak tinggi sebagai balasan menjadikan firma guamannya sebagai markas sekumpulan manusia yang jahat, bengis, angkuh, menakutkan malahan kurang sopan. Mereka punya satu misi.
   Bayaran tersebut turut Datuk Basirun terima sebagai menjadi orang suruhan menyediakan makanan, kenderaan, set karaoke, PS3, daun terup, getah gelang (untuk dibuat permainan zero-point) atau apa sahaja. Permintaan tersebut dibuat dengan bayaran kerana sekumpulan manusia tersebut tak boleh keluar ke mana-mana sesuka hati. Dan nyata Datuk Basirun menyetujui perjanjian tersebut asal Datuk Basirun berkerjasama dan menutup mulut serapi-rapinya tanpa dapat dihidu sesiapapun termasuklah setiausaha berdada bidang Datuk Basirun sendiri.

   Kumpulan tersebut digelar "The Great Grasshopper" kerana mengambil inspirasi kehidupan belalang yang pandai menyamar di antara rumput, rosakkan rumput kemudian melompat lari ke arah lain.

*****

   10 tahun dahulu bermula daripada perkenalan di universiti tempatan bertaraf antarabangsa, kumpulan ini asalnya hanyalah tiga orang sahaja. Terdiri daripada Edward Tito Shafiqo (Pico) berdarah kacuk Filipina Jawa, Fralone Lrainger (Einn) seorang pakar IT berasal dari Perak serta Filippo Izzati (Ijot) seorang gadis kacukan Itali Malaysia yang mempunyai skil bertempur yang baik. Kumpulan mereka tertubuh kerana sewaktu menuntut dahulu, mereka terniat untuk mencuri masuk ke bilik pensyarah mereka, mencuri kertas jawapan peperiksaan akhir tahun dan membetulkan semula jawapan mereka. Semuanya berhasil sempurna. Itulah jenayah pertama mereka.

   Lantaran daripada keseronokan berjenayah itu, mereka mengembangkan bakat mereka untuk mencuri masuk ke bilik Timbalan Dekan mereka hanyalah untuk mencuri patung Garfield bersaiz 5 inci yang diletakkan di atas meja Timbalan Dekan itu sebagai hiasan. Ianya berlaku atas dua sebab, menguji skil menyelinap mereka serta mencuri patung Garfield tersebut yang memang diminati Einn. Sebab Einn peminat Garfield sedari kecil lagi. Baik baju, cadar tilam, kotak pensel, beg, malahan tuala mandinya turut dihiasi Garfield. Itulah sebab patung Garfield tersebut menjadi objek sasaran mereka.

   Lama-kelamaan kumpulan "The Great Grasshopper" semakin terkenal namanya namun tidak diketahui siapa ahlinya kerana kecekapan manusia bertiga ini. Habis koperasi, bilik pengawal keselamatan, stor sukan, dewan makan, bilik pensyarah perempuan pujaan lelaki, semua mereka pecah masuk. (Yang bilik pensyarah perempuan tu Ijot terpaksa ikut sebab kalau tak ikut, Pico berniat merosakkan gambar West Life milik Ijot yang disimpan dalam beg duitnya.)

   Suatu hari, tengahari terik membahang, mereka mencuba untuk memecah masuk bilik rehat 'cleaner' untuk mencuri penyapu. Sebabnya nak buat kemas markas tapi penyapu takde. Lalu mereka merangka strategi sehalus yang mungkin.

   Biasanya, Einn akan duduk di suatu kawasan redup berhampiran tempat sasaran sambil meriba sebuah laptop. Dia akan buat-buat cool di kawasan tersebut sambil meletakkan 'ear-phone' di telinga konon-konon mendalami emosi sebab gaya emo sikat belah tepi tutup muka yang menjadi penampilan sejatinya itu. Namun sebenarnya dia akan menggodam seluruh CCTV kampus dengan menukarkan visual tinjauan kawasan sekitar kepada tayangan Tele-Tubbies untuk ditonton pengawal keselamatan.

   Ketika isyarat diberi, Pico dan Ijot akan bermain 'osom' dahulu untuk menentukan siapa perlu masuk ke dalam dahulu. Hari itu Ijot kalah 'osom' tersebut. Sambil mencebikkan bibir, dia mengumpil tombol pintu bilik rehat 'cleaner' tersebut menggunakan giginya. Gigi Ijot memang kuat sebab dia selalu gosok gigi guna Kodomo-Lion masa kecil. Lalu Ijot masuk dituruti Pico.

   Baru sahaja dua tiga tapak melangkah masuk, telinga dua orang manusia untuk dapat menangkap kemas bunyi ketawa beberapa orang lelaki, juga suara berbisik-bisik. Setahu mereka ini bilik rehat untuk 'cleaner' perempuan. Ijot dan Pico pun meninjau dengan menghendap sambil memanjangkan leher.

   Dengan jelas, mereka dapat melihat tiga orang 'cleaner' Bangladesh, seorang 'cleaner' Myanmar dan seorang 'cleaner' Indonesia sedang mengerumuni seorang 'cleaner' perempuan. 'Cleaner' perempuan tersebut memang cukup terkenal dalam kampus tersebut kerana keseksian tubuhnya yang mampu membuat kilang hormon semua warga lelaki (baik pelajar, pensyarah mahupun staff) akan berkerja secara automatik. Malahan sering kali juga tandas-tandas lelaki tersumbat saluran pempaipannya ke longkang kerana dihalang oleh cairan-cairan putih pekat yang terbuang kerana berfantasikan 'cleaner' perempuan tersebut. Suaranya yang manja sudah cukup buat lelaki gila. Apatah lagi tubuhnya. Namanya Embak Juju Lashes Kidur atau lebih dikenali Jue, gadis berasal dari Jawa Tengah datang ke Malaysia untuk mencari rezeki yang halal.

   Pico pandang Ijot, Ijot pandang Pico. Niat mereka cuma nak curi penyapu. Bukan tengok persembahan percuma. Pico buat isyarat lima jari tangan kanan kepada Ijot bermaksud tunggu dahulu. Tangan kirinya sudah 'hilang' tiba-tiba. Ijot buat tak tahu.

   Salah seorang daripada 'cleaner' lelaki tersebut mula menolak kasar Jue. Jue terbungkang di atas tilam nipis yang memang disediakan untuk 'cleaner' berehat. Jue mahu menjerit yang pastinya bukan percubaan pertamanya namun dia diacah dengan sebilah pisau rambo oleh salah seorang 'cleaner' Bangladesh.

"Cubalah awak menjerit. Ini pisau nanti potong awak punya muka." 'Cleaner' tersebut bercakap dalam dialek Bangladesh. Lalu dituruti satu derai tawa. Jue mula pasrah. Dia hanya mampu menangis sambil menggeleng kepala sebaik sahaja ada sepasang tangan hitam mula hinggap di kedua bukit indahnya.

   Ijot mula hilang sabar. Meskipun dia penjenayah berprofil tinggi di universiti tersebut, namun dia juga ada rasa ingin mempertahankan hak wanita. Hal ini kerana dia gemar mengikuti forum-forum yang sering membincangkan hal isu semasa wanita. Ijot genggam tangan kanan. Dia menggulung-gulung sehelai kain di penumbuk kanannya itu. Pico cuba menahan keran dia nak melihat aksi selanjutnya, namun mendapat balasan jari tengah daripada Ijot.

"Iyaaaarrgghhh!" Ijot menerpa ke arah mereka, Pico cuma mampu tepuk dahi.

"Waduh, mas. Enak banget ni. Mahu makan satu cewek Indonesia, datang pulak cewek Malaysia." Seorang 'cleaner' Indonesia teruja. Makin diketuk-ketuk lututnya.

"Ya. Mari. Kita..." Seorang 'cleaner' Indonesia menarik lengan Ijot tanpa menghabiskan ayat tangannya itu dikilas ke belakang. Ijot letak lutut sebelah kanannya di tulang belakang Bangla tersebut, sambil melompat, Ijot tarik kembali tangannya. Ada bunyi 'Prak'. Mungkin tulang belakang bangla tersebut selesai patah.

   Lagi empat orang 'cleaner' tercengang. Mereka masing-masing terus menyerang ke arah Ijot namun dapat dipatahkan kurang daripada lima minit. Macamana tahu lima minit? Sebab masa mereka bergaduh, lagu 'Widuri' sedang berkumandang di radio dan belum lagu tersebut habis, Ijot dah selesai bertempur. Pico cuma memandang sahaja. Bukan dia tak nak tolong, malahan Pico sendiri mempunyai ilmu tempur yang sama hebat atau mungkin lebih hebat daripada Ijot. Namun dia tak nak tolong sebab dia protes kepada Ijot yang telah mengganggu 'tayangan' unggul HDnya tadi.

   Mereka keluar dari bilik tersebut tanpa membawa keluar penyapu tetapi membawa Jue yang dalam trauma. Einn yang di luar hairan.

   Setelah Jue mengetahui bahawa merekalah "The Great Grasshopper" yang menjadi igauan pihak universiti, Jue merasa kagum. Lama-kelamaan mereka telah menerima Jue sebagai ahli "The Great Grasshopper", itu pun sebab Pico memberitahu bahawa kalau dia nak selamat jangan beritahu sesiapa. Dia mengugut konon-konon dia akan sebarkan video Jue sedang digomol bangla padahal dia tak rakam pun aksi tersebut. Dasar setan betul Edward Tito Shapiqo ni.

   Selesai pengajian, mereka semakin galak melakukan jenayah memecah masuk premis-premis perniagaan namun bukan di Malaysia kerana tidak mahu nama mereka busuk di Malaysia. Ahli mereka juga bertambah daripada empat orang kepada lapan orang yang mana mereka telah lakukan ujibakat secara 'underground' di sekitar negara di benua Asia.


*****

   Kini sudah lebih 10 tahun mereka berkelana di negara-negara orang, nama mereka sudah terlalu gah di mata dunia sebagai penjenayah paling berprofil tinggi. Kes kecurian emas di makam Mumia Ramses II di Mesir, kunci rumah milik Adolf Hitler di Jerman, cadar tilam milik Queen Elizabeth di England, harta peninggalan Dinasti Ming di China, emas yang tersimpan di bongkas ais di Kutub Utara milik Raja Eskimo semuanya menjadi milik The Great Grashopper.

   Modus operandi mereka mudah. Untuk jenayah berskala besar seperti itu, mereka akan mengebom satu perempat kawasan rompakan dan kemudian meninggalkan keychain berlambang belalang berwarna merah di situ sebagai kenangan pihak berkuasa yang menyiasat. Kelicikan mereka cukup terbukti apabila wajah mereka langsung tak dapat dikecam INTERPOL, CIA, FBI, Sivaji The Boss atau siapa sahaja unit penguatkuasa dunia. Bagi mengelirukan pihak berkuasa dunia, mereka akan membuat rompakan hanyalah dua tahun sekali. Apabila semua pihak berkuasa dunia bersedia untuk kedatangan The Great Grasshopper, mereka akan memberi bayangan di tempat yang bukan menjadi sasaran mereka. Jadi CIA segala akan bergegas ke tempat tersebut. Sudah 4 kali semuanya diperbodohkan The Great Grasshopper.

   Dalam tempoh setiap dua tahun, mereka juga ada membuat rompakan kecil-kecilan seperti merompak bank negara-negara utama dunia atau lebih kecil lagi merompak kedai runcit bila bosan. Atau isi masa lapang.

*****

   Hari ini, sudah sebulan lamanya mereka menjadikan firma guaman Datuk Basirun sebagai persiapan untuk meredah KLCC yang akan membuat pameran cincin permata milik Rosmah, juga barang-barang kemas yang lain. Mereka kembali semula ke Malaysia selepas 10 tahun tanpa diketahui sesiapa kecuali Datuk Basirun yang mereka kenal dekat Facebook.

   KLCC sudah dalam radar mereka!

No comments: