Wednesday, May 25, 2011

Gara-gara Misteri Jam 12 (MJ 12)...

   Misteri Jam 12 mungkin agak asing di Malaysia. Tapi bagi penduduk di Johor mungkin mereka tahu akan kewujudan Misteri Jam 12 ini.

   "Apa itu Misteri Jam 12?"

    Misteri Jam 12 merupakan sebuah segmen yang disiarkan dalam rancangan siaran radio dari Singapura iaitu Ria FM. Segmen Misteri Jam 12 (MJ 12) ni dikelolakan oleh KC. Segmen ini dikeudarakan dengan KC akan membacakan kisah-kisah misteri yang dialami oleh pendengar yang dihantar melalui e-mail. Gaya penyampaian KC yang begitu menarik membuatkan pendengar akan meremang bulu tengkuk apatah lagi sekiranya mendengar kisah-kisah pendengar secara berseorangan.  Mari aku tunjukkan satu contoh kisah yang dibacakan KC di radio yang diabadikan dalam YouTube.

Kalau hati kering, dengarlah sorang-sorang pukul 1 pagi.





   ************************************************************************


   Satu hari tengah kami duduk beramai-ramai depan rumah pukul 2-3 pagi, kisah-kisah misteri menjadi pilihan kami. Maka seorang demi seorang berceritalah berkenaan kisah misteri. Sehinggalah salah seorang dari kami bercerita berkenaan rumah sewanya yang lama dulu. Rumah sewanya terletak lebih kurang 1 KM dari rumah yang aku diami sekarang. Rumahnya masuk ke kampung, agak pedalaman, kiri kanan hanya ada kebun getah dan kebun sawit. Ceritanya berbunyi begini.

    "Kau tau Pot. Sebelum ni kan kau selamber je pergi rumah aku sorang-sorang naik motor pukul 3-4 pagi kan? Kau nak tau tak, dekat simpang nak masuk rumah aku tu. Ada cerita tahu tak?"

    Aku mula meneguk air liur kering sambil menghembuskan asap rokok terakhir dan puntung di buang ke sisi jalan tar. Aku mula teringat akan satu simpang kecil yang menghubungkan jalan ke lorong menuju ke rumahnya. Memang menyeramkan meskipun dilalui disiang hari.

   "Ada sekali tu, kawan aku. Family dia datang. Siang. Ada budak kecik. Masa nak masuk lorong tu, kat situ, budak kecik tu boleh tanya mak dia --Mak! Mak! tu kawan mak ea yang tengah berdiri tu?-- Siang bai. Bukan malam. Padahal takde orang pn kat situ."

    Aku semakin kalut. Sedangkan jalan tu aku selamber je guna malam-malam. Menyumpah-nyumpah aku sebab dia tak pernah nak cerita selama ni.


*********************************************************************************


   Cerita bermula bila Betik, kawan aku nak buat assignment di rumah tersebut yang kini di diami oleh kawan kami yang lain. Dia ada beritahu aku tunggu di rumah sebab nak lepak mamak bila dia dah siap kerja. Ok. Aku on je lah. Sementara menunggu di rumah, aku main lah game PES di rumah dengan Puling.

    Main punya main, jam menginjak ke pukul 1. kemudian pukul 2. Hati mengambil berat aku mula bertanya sendiri.

   "Mana Betik ni? Tak sampai-sampai lagi?"

    Tak lama lepas tu, aku dapat mesej dari Betik.

    "Kau datang rumah Jamut naik motor leh? motor aku takde lampu. Nanti aku ikut sampai rumah kau."

    Serta-merta juga terpacul carutan dari mulut aku.

    "Betik ni gila ke apa? Nak aku datang rumah tu pukul 3 pagi?"

    Lepas tu aku ajaklah Puling untuk teman sama pergi ambik Betik. Nak tau apa Puling cakap?

    "Pelohotak kau. Situ dahlah banyak hantu. Buatnya dia sergah kita. Tak ke naya? Cakap lah dengan Betik, pukul 5. Nanti dah ada orang noreh."

    Lepas tu Betik telefon aku pulak untuk dapatkan kepastian. Masa Betik telefon tu lah macam-macam aku fikir. Sesat dalam perjalanan. Jumpa Akak Pon. Gula-gula. Kena sergah. Gila apa?

    Tengah duduk berkira-kira tu, tiba-tiba aku dengar motor Betik dah ada depan rumah. Dia cekalkan hati tunggang motorsikal hanya ditemani lampu signal. Hambik. Sehamburan makian aku terima dari dia.

    "Bacul! Kata makan lipan bara. Dah bertapa kat gunung Ledang. Dah cabut tali pocong. Ni suruh ambik kat kampung pun cuak. Celaka........" Dialog carutan selebihnya tak berjaya melepasi piawaian.

    Waktu tu game belum habis lagi. Aku ajak Betik masuk rumah, sementara aku habiskan game PES. Ok. Dia masuk. Tapi dia diam belakang aku. Tak cakap apa-apa pulak. Tadi bukan main maki-maki. Tengah game dah nak habis. Dapat mesej dari Betik. "Tuut.. tuut"
    "Jangan lambat sangat weh."

    Damn! Berderau weh. Habis siapa belakang aku? Celaka. Celaka! Aku toleh, tengok Betik dok sengih-sengih. Amende ni weh?

    Rupanya mesej tersebut dah dihantar sebelum dia gerak lagi. Ni semua Maxis Center punya pasal. Hahahaha.

   Cerita masih belum habis di sini. Esoknya Betik canang cerita kat semua member-member. Damn! Buat muka kacak je ar layankan makian mereka. HAHAHA...

   Celaka Betik!!!  Ggggrrrrr...


    Moral : Jangan dengar MJ 12 kalau hati tak kering. Sekian.




20 comments:

Amir Biskut said...

wakakkkaka....
xtkut..
tpi rse nk trglak smpai guling2 plak.....
huhuhu...
adoiyai...
sabor je lah....

nub said...

kehkeh... klau betik tu bantai cium2 hang tak habeh kena pukoi dia. kahkah

Shamsuddin Amin said...

adeh...
kazen ak kompom x leh dgr misteri jam 12 ni...hahaha
mesti dia x dpt nak tdor mlm... LoL

farah wahedda said...

hhhahahahhhahah cering habis bulu roma...

ABU said...

aku tak blh nak dgr crita2 mcm ni...haishhhh!!

ukhti syikin said...

hahaha... adeii tak larat nak ketawa dah... hehe.. awh kat kl,boleh dapat ker siaran radio tu :>

marina anakcikbob said...

aku pong suka kisah2 dia weh.
tp aku xdengar kat radio la.
sbb aku kat KL.
aku baca kat blog dia je.
kisah12.blogspot

cer la baca.. seram wooo..

dulu time highway radio [thr] pong ada wat gak. tp xtau skg wujud lg ke x segmen tu.sbb penah jd org yg kol tu, sebenarnya da mati kemalangan. eeee..

fara aieda said...

muahahahhaha......saba je aku ngn budak nie....

CintaZulaikha said...

kahkahkhakhakah...BETIK punya betik....cam siyotttttttt~~

Anonymous said...

suda la....

buDAK keCIK said...

kahkah. lawak gila..

maxis mmg selalu buat hal. tp ak masih setia ngn maxis. wahaha ;p

mushroom said...

aku ada jugak pernah dengar.. terdengar duh.. aku g buka lak stesen tuh time malam2.. sumpah meremang

ïêmå å¢klê§ said...

serammmmnyaaaaaa...
hahahah....
mcam nak tergelak je baca mj12 ni...

cik rama-rama said...

hahahhaa


cipot2...ko ptut tgk kaki dye dlu cipot..wakakaka

fAr0T said...

aku penah dengr MJ 12, tp sbb 'berani' pnye psal aku trus tuka siaran...huhu
n kisah ko sgt lawak....hohoho

Syazwani Jalal said...

gempak gle cte neyh
dala wa bca dgn serius
last2 ting tong, klaka abes

:D ;)
Salam Knl!

teyn teyn said...

kira maxis lah yg bersalah ??? dh takot, maxis pulak salah .. hahahahaa

aQimie Ceplos said...

aku igt lagi cerite hantu buah pelam.. woo. meremang bulu rome -.-

Mrs.PaPaDom said...

haha..cabut tali pocong yee.. tersengih2 tu tak menahan dgr. haha

Iefa Nazliefa said...

hahahaha... part first tu seram la jgk... tp lps aqu bca habis,,.. hahahaha... terbaik...,