Sunday, August 15, 2010

Budi Bahasa : Budaya, Adat atau Kecoh semata?


Budi bahasa budaya kita... ye.... sebuah pukulan canang yg sgt hebat digemburkan media... bila kita buka je saluran media... mesti ada je iklan2 atau lgu Dato' Siti Nurhaliza yg nynyi lagu ni dgn suara lunak merdu beliau 2... heeee... tapi apa yg aku nk ceritakan kat sini... bknlah pasal suara bini Datuk K tu... bukan jugak pasal saluran media...

tp... aku nk ceritakan tentang sejauh mana keberkesanan kempen kerajaan ini... sejauh mane ye?

Ditakdirkan... dompet aku telah hilang berserta sekali dgn ic, kd matrix, kad ATM bank Islam, tiket konsert Azlan and The Typewriter... duit rm 30... dan bagai2 lg
dlm dompet tu... aku kehilangan identiti diri.... oh tidak!!

kemudian... terus sahaja aku ke pejabat keselamatan... (sbb kemungkinan hilang dlm kmpus).. aku buat report... tak pasal2... pak guard yg sorg ni sembur aku.... tak payah lah buat report... jadi je mat bangla... mmg buat sakit hati je.... teruskan sahaja lah report sbb kmi warga kampus mmg dah fham dgn prangai gila kuasa pak guard...

Kemudian... destinasi seterusnya ialah Balai Polis IPD (tmpt dirahsiakan)... aku pn masuklah dgn muka bergaya hensem macho nye... oleh kerana ni 1st time aku buat report... aku pg lah tnye brader polis yg jg pos pngawal... "err... assalammualaikum... bang... tumpang tanya... kalau kita hilang ic... kat mne n mcm mne ye nk buat report?" tau apa aku dpt? hembus2an... kereknye brader polis ni.... "hai,,, takkan dompet sendiri pn boleh hilang... tau lah ank org kaya.....(dan bagai2 lg perli)..." ---pelik aku... aku dgn berselipar... bawak beg selempang... boleh dia cop aku ni org kaya? agknya tmpat dia klu dress up cm aku.... org kaya ar tu...

"tu haa... yg pintu hitam" sambung brader tu mematikan lamunan aku yg sedang bersenyum,...terpinga2 aku... punyalah bnyak opis kt situ... semuanya warna hitamm... arggghhh!! aku dah mula semak dah.... "yg tu ke bang?" aku cuba dapatkan kepastian,..smbil menunjukk kpd salah satu ofis. "ye lah... yg itu... xkn x nmpak"? "sekali lgi brader tu menjawab bercmpur dgn bongkaknya dia berseragam....

dgn muka hensemnya... aku pn mengorak langkah ke tempat buat report tu... masuk2 smbil beri salam... aku nmpak.... Chaos!! chaos!!! serabut.. semak otak aku tgok... dgn yg pasang lampu... bising ngn tv... dgn yg dorg berbual dan bergurau senda antara mereka... hmmm... 

dipendekkan cerita... berlaku dialog2 yg agk kasar dri pegawai situ,,.. aku ngn tenang nya.. jwb je lah satu persatu....

Sambil otak aku menjauh teringat cerita "Gerak Khas"...."saya ni Inspector Lim tau tak... awak jgn main2 dgn saya...bla... bla...bla...." knp dlm slot drama polis 2... bkn main berbudi bahasa lagi walaupun diorg tgh soal siasat penjenayah... tp aku yg hilang dompet pn... kne mcm2... hey... dunia... dunia....

di sini bukan aku nk membenci pihak Polis... tidak!!!! aku cukup respect diorg... diorg dah 200 thun mnjga kedaulatan negara.... cuma aku harap ada lah berbudi bahasa bukan sahaja polis... tp jugak mne2 pegawai kerajaan lain... nnti aku nk wat ic bru... hrap2 dpt jumpa pegawai cantik2... hehehehheee....


Budi bahasa budaya kita...
Adat temurun warisan bangsa...
Tapi kenapa ramai tak sama,
Turut mentadbir bahasa ibunda...?

--------al-fatihah dan doa buat lagenda2 polis negara yg pernah gugur demi tanah air--------

No comments: