Friday, August 13, 2010

Perantau Negara Gajah Putih

       Hari ini aku tertarik untuk bercerita tentang negara yg terkenal dgn pengebom berani mati... Kumpulan Baju Merah... potong kepala bagai2... tp bkn 2 yg aku nk cerita... aku nk cerita pasal migrasi mereka ke Malaysia... Kita selalu sgt memandang hina kepada pendatang asing macam Vietnam, Bangla, Filipina, Indonesia... tp kita jarang sebut ttg kehadiran satu lg penduduk negara jiran kita... ye.... Thailand... mereka x buat pasal kt negara kita... diorg x merogol, membunuh, merompak, samun, pukau, bagai2 tu (ada jugak segelintir)... tp ada ke isu di dada akhbar tentang mereka?

    Aku nk cerita... sbb... hmpir 3 bulan aku bekerja di bawah pengelola Siam ni... mngkin nsib aku bertuah dpt boss yg sgt2 baik hati... dah hmpir 3 bulan kerja... terbuka cerita dari boss aku sendiri (pompuan, 23thun, cntik tp malang dah kahwin...
hahahahahhahaa)... mcm mane susahnya mereka smpai ke Malaysia dulu... asal dia.. sekolah habis (apa ntah nme periksa SPM dorg)... terus masuk Malaysia berkerja cuci pinggan je kat KL... kerja bawah org MELAYU... ye... org MELAYU... perasaan hiba nya terluah dari raut wajahnya bercerita.... boss dia dulu sgt lah kedekut orgnya... nk makan pn sekali je... kalau lapar sgt curi2 makan... dah lah gaji RM20... 12 jam kene kerah... x boleh nk duduk2... x cmpur lagi gngguan S**SUAL org MELAYU sendiri.... malu aku bila dilabelkan orang MELAYU mcm tu... tp... dia tahan.... dia kutip pengalaman... dari cuci pinggan, pandai ambik order... pandai buat air... pandai masak.... 
  
  Bila rase mcm dah bnyk pengalaman... dia cntct mmber2 dia yg kt Segamat ni... tnye kot2 ade krje kosong... tuah milik dia bila ada kerje kosong kt Segamat... Kerja hmpir setahun... dgn modal yg dia kumpul.... tersergamlah kedai di pnggil budak2 UiTM segamat "Traffic Light Zone"... mula2 meniaga... 1 malam dapat rm70... rm100... pasti dia expand... sabar... skarang?
  
Dia dah ade 3 kedai cawangan... dan sedang bercadang nk bukak lg 1... hmmm.... Moral yg aku dpt dri cerita ni....
  
Kalau lah rjin... dan berserta doa.. insya-Allah rezeki itu Allah limpahkan pada kita.... 

  Orang MELAYU dipandang serong oleh mereka... sedih aku... sedih!!! cuba kita cari... berapa ramai sgt org MELAYU yg asalnya sgt susah... sekarang dah boleh bangga ngn kemewahan (AC Mizal contoh terbaik)... org kita... PEMALAS!! nk senang cepat... mudah tertipu... pastu ambik kesempatan mmg org kita hebat! bukak mata sikit orng MELAYU!!! aku ketawa dlm malu bila dia asyik cerita pasal keburukan org MELAYU....

  aku kerja kedai makan... aku ni mahasiswa... aku taw... ade je suara sumbang kutuk aku.... biarlah... aku org miskin.... bapak aku bawak lori je... aku pernah kerje cuci kereta.. aku pernah uli tepung.. aku pernah susun batu,.. aku pernah buat bngunan... aku pernah tambak sungai...sekarang... penglaman aku korang ade? sedar2lah org MELAYU.....
Bukak mata sket!!!

nasihat boss pada aku... --- Loso (pnggilan aku kt tmpat kerja)... jgn jdi mcm org melayu yg lain2... Loso rjin kerja... akak nmpak loso ni bgus... insya-Allah cwngn lg 1... loso pegang----

Gaya kau memang hebat,
Lagak kau memang gempak,
Cara kau memang smart,
Unggul kau memang nampak...

Tapi kau tak sedar..!!
Guna duit mak bapak!!

Mentari sudah menerik tinggi...
kau masih lagi selimut mimpi...
SEDARLAH!!!!

------tak sangka aku ni pekerja terbaik yg diorg pernah ada... hahahaahaha--------

2 comments:

me enemy said...

haha.
kool la....
org melayu...
xsudah-sudah.=)

Khuzz said...

melayu.....